به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۳۰ ۹:۰۹ بعد از ظهر

saba-logo-lab.png
ارتباط گروه های خونی مختلف و ویروس کرونا

ارتباط گروه های خونی مختلف و ویروس کرونا

کرونا ویروس وگروه خونی

رابطه بین گروه های خونی و ویروس کرونا

در پژوهش اخیری که در چین صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند،که افراد با گروه خونی A ممکن است ریسک بیشتری نسبت به افراد دارای گروه خونی O در ابتلا به کروناویروس جدید داشته باشند.در این مطلب در مورد گروه های خونی و کرونا اطلاعاتی ارائه نمودیم.

کارشناسان اظهار داشتند که تحقیق جالب و تامل برانگیز است اما مطالعات بیشتری برای تایید نتایج لازم است.

کارشناسان اضافه کردند که پژوهش های گذشته نشان از ارتباط گروه خونی و بیماری ها دارد ؛ مانند بیماری آنفولانزای معده (گاستروانتریت) و نیز خطر ابتلا به سکته مغزی و اختلال شناختی.

ارتباط گروه خونی و بیماری ها

پژوهش های گذشته نشان از ارتباط گروه خونی و بیماری ها دارد.


انواع گروه های خونی و کرونا

گروه خونی به معنای وجود یا عدم وجود نوعی از آنتی‌بادی‌ها و آنتی‌ژن‌ها بر سطح گلبول‌های قرمز است. این مسئله، یک نوع ویژگی انتسابی (ارثی) است و دو نوع طبقه‌بندی اصلی دارد؛ مهم‌ترین طبقه‌بندی، طبقه‌بندی ABO است که بر اساس آن چهار گروه خونی اصلی «AB ,B ،A و O» وجود دارد و طبقه‌بندی دیگر عامل ارهاش آنتی‌ژن D است که به دو نوع مثبت (دارای آنتی‌ژن D) و منفی (فاقد آنتی‌ژن D) تقسیم می‌شود. هر چند گروه خونی‌های در آخرین برآورد، سال ۲۰۱۹، به ۴۱ عدد می‌رسد اما به دلیل نادر بودن، در تقسیم‌بندی‌های اصلی قرار نمی‌گیرند. آنچه پژوهش در مورد رابطه ویروس کرونا و گروه خونی بررسی می کند:​
در این مطالعه، دانشمندان گروه خونی ۲،۱۷۳ مورد مبتلا به COVID-19 را مورد بررسی قرار دادند و نتایج را با درصد توزیع گروه خونی در مردم آن ناحیه مقایسه کردند.

توزیع در جمعیت نرمال

آنها پی بردند که درصد توزیع در جمعیت نرمال برای گروه خونی A 31%، گروه خونی B 24%، گروه خونی AB 9% و گروه خونی O 34% بود؛ و در جمعیت مبتلا به ویروس، گروه خونی A 38%، گروه خونی B 26%، گروه خونی AB 10 % و گروه خونی O 25 % افراد را تشکیل می دادند.

پیشنهاد سردبیر :  برگه جامع آزمایش PT & INR

محققان به این نتیجه رسیدند که ” افراد با گروه خونی A در مقایسه با باقی افراد جامعه بصورت قابل توجه ای ریسک بیشتری برای ابتلا به COVID-19 دارند. در حالی که افراد با گروه خونی O در مقایسه با افراد بدون گروه خونی A، بصورت قابل توجه ای از ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری برخوردارند.”

پاتریشیا فاستر (Patricia Foster) دارنده مدرک دکتری، میکروب شناس و استاد زیست شناسی در دانشگاه ایندیانا گفت: “این یک پژوهش جالب است اما نیاز به تایید دارد. اگر آن ها بتوانند اعداد قابل اطمینان تر و مطالعات وسیع تری را به عمل برسانند، این چیزیست که ارزش توجه کردن دارد.”

دکتر کوشمن اظهار داشت :” این مقاله هنوز نیازمند یک بررسی جامع است، اما بنظر می رسد که راهبرد های مورد استفاده مناسب بوده اند. آن ها یافته های بخصوصی را برای گروه خونی های معینی تفسیر کردند، اما من فکر می کنم که خلاصه مشاهدات این بود که افرادِ با گروه خونی O نسبت به دیگر گروه های خونی، ریسک پایین تری برای ابتلا به عفونت دارند.”

او اضافه کرد: “این موضوع بسیار متقاعد کننده است و نتایج آنچنان تعجب برانگیز نیست از آنجایی که ما میدانیم گروه خونی در زمینه ها و ویروس های دیگر اهمیت دارد.”

گروه های خونی و ارتباط آن با کرونا

چهار گروه خونی اصلی «AB ,B ،A و O» وجود دارد و طبقه‌بندی دیگر عامل ارهاش آنتی‌ژن D است که به دو نوع مثبت (دارای آنتی‌ژن D) و منفی (فاقد آنتی‌ژن D) تقسیم می‌شود.


گروه خونی و بیماری ها​

متخصصان می گویند که تحقیقات نشان داد که بیماری های زیادی با نوع گروه خونی پیوند خورده است.

پیشنهاد سردبیر :  ماسک چگونه از ما مراقبت می کند؟

دکتر کوشمن گفت: “ما به این نتیجه رسیدیم که گروه خونی AB با ریسک ابتلا به سکته مغزی ،و در کل با ریسک ابتلا به اختلال شناختی در ارتباط است، اگرچه در همه پژوهش ها آن موضوع قابل مشاهده نبود.”

او اضافه کرد:” گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه های خونی، باعث محافظت در برابر حمله های قلبی و لخته های خونی در سیاهرگ ها، که به ترومبوز سیاهرگی شناخته شده است، می شود.”

کوشمن اظهار داشت: ” ما هنوز به مکانیسم آن پی نبردیم اما می دانیم که تفاوت ها در گروه خونی باعث تفاوت هایی در فاکتور های انعقادی معینی و همچنین فاکتورهایی که در سیستم گردش خون با اتصالات بین سلولی در دیواره رگ های خونی مرتبط هستند، می شوند.”

دکتر فاستر از ارتباط بین بیماری های روده ای مانند نورو ویروس و گروه های خونی گفت: ” نورو ویروس دلیل واضح بیولوژیکی دارد که چرا گروه خونی باید تفاوتی ایجاد کند، در واقع نورو ویروس با استفاده از قند های موجود بر سطح سلول است که خود را به سلول متصل می کند.”

 

افراد با گروه خونی A،مستعدترند

 

به طور کلی افرادی که آنتی ژن H1 را نمی سازند، و آنهایی که گروه خونی B دارند، تمایل به مقاومت در برابر بیماری دارند. در حالی که افراد با گروه خونی A، AB یا O مستعد ابتلا به بیماری هستند.

دکتر مری کوشمن، MSc، هماتولوژیست و استاد کالج پزشکی لارنر در دانشگاه ورمونت، گفت: “این نتایج را نمی توان برای کاهش اقدامات احتیاطی جدی که همه بدون توجه به گروه خونی خود باید انجام دهند، مورد استفاده قرار داد.”

پیشنهاد سردبیر :  روش های غربالگری (آزمایش ژنتیکی )در دوران بارداری

کوشمن به Healthline گفت: “یکی در رسانه های اجتماعی این آخر هفته از خود پرسید که آیا افراد نوع O در خانواده ها باید کسانی باشند که برای خرید فرستاده شوند.” ما قطعاً نمی‌خواهیم افرادی که فکر می‌کنند می‌توان از آنها محافظت کرد و نباید اقدامات احتیاطی انجام دهند، زیرا آنها از نوع O هستند.»

مطالعه مارس در ووهان چین انجام شد، جایی که اولین موارد کووید-۱۹ در آنجا کشف شد. در این مطالعه، دانشمندان گروه‌های خونی ۲۱۷۳ نفر را که مبتلا به کووید-۱۹ بودند، بررسی کردند و آن را با گروه‌های خونی جمعیت عمومی در آن منطقه مقایسه کردند. آنها دریافتند که در جمعیت عادی، نوع A 31 درصد، نوع B 24 درصد، نوع AB 9 درصد و نوع O 34 درصد بود.

در مبتلایان به ویروس، نوع A سی و هشت درصد، نوع B بیست و شش درصد، نوع AB ده درصد و نوع O بیست و پنج درصد بود. محققان به این نتیجه رسیدند که “گروه خونی A در مقایسه با گروه های خونی غیرA به طور قابل توجهی خطر ابتلا به COVID-19 را افزایش می دهد. در حالی که گروه خونی O در مقایسه با گروه های خونی غیرA به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری عفونی کمتری داشت.

گروه خونی و بیماری ها​

تحقیقات نشان داد که بیماری های زیادی با نوع گروه خونی پیوند دارد.

نکاتی که باید در خاطر داشت​

کوشمن گفت: ” در آخر ما نخواهیم فهمید که با این اطلاعات باید چه کار کنیم، از عفونت جلوگیری کنیم یا به درمان آن بپردازیم. به عنوان مثال، من نمیخواهم اقدامات پیشگیرانه را برای افراد کادر درمانی با گروه خونی O آسان کنم. این مطالعه به معنای ایمن بودن آنها نیست.”

او گفت:” همه افراد باید به شستن دست هایشان ادامه دهند، از دیگران فاصله بگیرند و به تمام توصیه های کارشناسان سلامت عمومی را عمل کنند. فعلا همه ما منتظر واکسن کرونا هستیم.

به روزرسانی : ۱۳ دی ۱۴۰۰

منابع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا