به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۳:۱۳ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
باکتری های روده و روش های بهبود آن

باکتری های روده و روش های بهبود آن

بهبود باکتری های روده

باکتری های روده

حدود ۴۰ تریلیون باکتری در بدن وجود دارد که بیشتر آنها در روده یافت می شوند. در مجموع آنها به عنوان میکروبیوم روده شناخته می شوند و برای حفظ سلامت کلی بسیار مهم هستند. با این حال، انواع خاصی از باکتری ها در روده نیز می توانند در بسیاری از بیماری ها نقش داشته باشند.

عوامل زیادی از جمله مواد غذایی مصرفی می توانند بر نوع باکتری های موجود در دستگاه گوارش تاثیر بگذارند. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند روش مبتنی بر علم برای بهبود باکتری های روده وجود دارد.

رشد بیش از حد باکتری های روده (SIBO)​

اگر تعداد زیادی از باکتری ها که اغلب از نوع روده بزرگ هستند مانند اکتروئیدها و E.coli به داخل روده کوچک نفوذ کنند بطوریکه تعداد باکتری موجود در روده کوچک بیش از ۱۰۰۰۰۰ باشد به آن سندرم رشد بیش از حد باکتری های روده می گویند.

همچنین به سندرم رشد بیش از حد باکتری های روده، سندرم حلقه ی کور نیز اطلاق می شود. اختلال در حرکات روده کوچک و کاهش ترشح اسید معده شایع ترین علل رشد بیش از حد باکتری های روده هستند. بهترین روش تشخیص این بیماری کشت بافت روده است. اگر تعداد باکتری های روده باریک بیش از ۱۰۰۰۰۰ باشد گفته می شود شخص به سندرم رشد بیش از حد باکتری های روده مبتلاست.

"رشد

تشخیص های افتراقی سندرم رشد بیش از حد باکتری های روده​

دیابت ، جراحی معده ، بیماری سلیاک ، کمبود لاکتاز روده ، اختلال عملکرد تیروئید و سندرم روده تحریک پذیر

تظاهرات بالینی سندرم رشد بیش از حد باکتری های روده

آروغ ، درد شکم ، اسهال مزمن، افزایش نفخ و گاز در روده ، کم خونی ناشی از کاهش ویتامین B12 ، کمبود ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E
، سوء جذب چربی و اسهال چرب بعلت اختلال عملکرد املاح صفراوی

زمانی که عملکرد این عضو از بدن دچار اختلال شود، به جای از بین بردن سموم آن‌ها را جذب می‌کند. به این ترتیب  مشکلاتی مانند سردرد، نفخ، یبوست، پایین آمدن سطح انرژی، بیماری‌های مزمن، خستگی و حتی افزایش وزن را برای فرد به همراه دارد؛ بنابراین با سم زدایی روده بزرگ می‌توان تا حد زیادی سلامت این ارگان مهم را حفظ کرد.

پاک‌سازی و تمیز کردن روده بزرگ از زمان یونان باستان قدمت دارد، اما در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در آمریکا به خوبی شناخته شد. اخیرا، افراد اغلب از دمنوش‌ها، چای‌ها یا آبرسانی کردن روده برای رسیدگی به این ارگان استفاده می‌کنند. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که تمیز کردن روده بزرگ برای سلامت کلی بدن خوب است. هدف از تمیز کردن روده بزرگ طراوت و شادابی بدن‌تان است.

پیشنهاد سردبیر :  روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س)

سندرم حلقه ی کور باکتری های روده

زمانی که عملکرد این عضو از بدن دچار اختلال شود، به جای از بین بردن سموم آن‌ها را جذب می‌کند.

در این بخش نیز با مواد غذایی مرتبط با میکروبیوتای روده آشنا می شویم.

غلات کامل:

دستگاه گوارش انسان نمی‌ تواند فیبر را هضم کند. باکتری های موجود در روده بزرگ فیبر را تخمیر کرده و تولید اسید چرب کرده و از آن استفاده می ‌کنند این مورد از روده در برابر باکتری های مضر محافظت می کند.

سبزی های برگ سبز:

حاوی فیبر و یک نوع کربوهیدرات است که غذای باکتری های روده محسوب می شود.

موز:

موز حاوی «اینولین» است. اینولین یک نوع فیبر است که به رشد باکتری های روده کمک می کند.

پلی فنول ها:

غذاهای رنگی مانند میوه و سبزی های غنی از پلی فنول هستند. چای و قهوه نیز از منابع پلی فنول ها به حساب می آید.

پلی فنول های موجود در چای سبز با باکتری ‌های مضر مانند E.coli مقابله کرده و باعث کاهش علائم بیماری های التهابی روده و زخم پپتیک می‌ شود. پلی فنول ها رشد باکتری های مفید را نیز افزایش می دهد.

گوشت قرمز:

گوشت قرمز تاثیر منفی بر سلامت روده دارد. بنابراین خوب است سعی کنیم به جای گوشت قرمز از ماهی یا پروتئین های گیاهی مانند حبوبات استفاده کنیم و یا در صورت مصرف گوشت قرمز، قسمت های با چربی کمتر را انتخاب کنیم.

غذاهای سرخ شده به باکتری های مفید روده آسیب میزند:

در مطالعات بر روی حیوانات مشخص شد که روغن حرارت دیده موجود در غذاهای سرخ کردنی ممکن است به باکتری های مفید روده آسیب بزند.

الکل:

مصرف الکل تعادل باکتری های روده را از بین برده و باعث افزایش رشد باکتری های مضر می شود.

آنتی‌بیوتیک ها:

آنتی بیوتیک ها قادر به تمایز بین باکتری های خوب و بد نیستند؛ بنابراین همه آنها را از بین می برند. در مجموع آنتی بیوتیک ها تعادل باکتری های روده را از بین برده و باعث کاهش باکتری های مفید و افزایش رشد باکتری های مضر می شوند. به دلیل اینکه بعضی از باکتری ها در طول زمان به آنتی‌بیوتیک مقاومت می‌شوند و دیگر با دارو از بین نمی روند، می توانند باعث ایجاد یک بیماری سخت شوند. بنابراین باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک پرهیز شده و تنها در صورت تجویز پزشک مصرف شود.

آنتی بیوتیک ممکن است در گوشت حیوانات نیز وجود داشته باشد. دامداران ممکن است برای پیشگیری از عفونت دام، به آنها آنتی بیوتیک تزریق کنند. مصرف فرآورده های حیوانی حاوی باقی مانده آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن باکتری های مفید روده می شود.

پیشنهاد سردبیر :  راهنماي نمونه گيري ادرار در نوزادان

ورزش:

ورزش می ‌تواند باعث افزایش رشد بعضی باکتری های روده شود. تنوع در باکتری های روده باعث افزایش سلامتی و کاهش ریسک بیماری ها می شود. مطالعه ای در استرالیا نشان داد که ورزشکاران میکروبیوم متنوع تری دارند.

مواد غذایی مرتبط با میکروبیوتای روده

تمیز کردن روده بزرگ برای سلامت کلی بدن خوب است.

طیف متنوعی از مواد غذایی را بخورید.

صدها گونه باکتری در روده وجود دارد که هر کدام نقش خاصی در سلامتی ایفا می کنند و برای رشد به مواد مغذی متفاوتی نیاز دارند. به طور کلی، یک میکروبیوم متنوع یک میکروبیوم سالم است. زیرا هرچه تعداد بیشتری باکتری باشد فواید آنها برای سلامتی افزایش می یابد.

رژیم غذایی متشکل از انواع مختلف مواد غذایی می تواند منجر به ایجاد میکروبیوم متنوع تری شود. متاسفانه رژیم غذایی سنتی غربی تنوع چندانی ندارد و سرشار از چربی و قند است. در حقیقت، تخمین زدند ۷۵ درصد غذای جهان تنها از ۱۲ گونه گیاهی و پنج گونه حیوانی تولید می شود.

با این حال، رژیم های غذایی در برخی مناطق روستایی اغلب از منابع گیاهی مختلف متنوع تر و غنی تر هستند. به همین دلیل چند مطالعه نشان می دهند تنوع میکروبیوم روده در افراد مناطق روستایی آفریقا و آمریکای جنوبی بسیار بیشتر از افراد شهری در اروپا یا ایالات متحده است.​

رژیم غذایی برای بهبود باکتری های روده

رژیم غذایی متشکل از انواع مختلف مواد غذایی می تواند منجر به ایجاد میکروبیوم متنوع تری شود.

مقدار زیادی سبزیجات، حبوبات، لوبیا و میوه بخورید​.

میوه ها و سبزیجات بهترین منابع مواد مغذی برای یک میکروبیوم سالم هستند. این گروه های غذایی سرشار از فیبر هستند که بدن نمی تواند آنها را هضم کند. با این حال، برخی از باکتریها در روده می توانند فیبر را هضم کنند که باعث تحریک رشد آنها می شود. حبوبات و دانه ها نیز حاوی مقادیر بسیار بالایی فیبر هستند. برخی از مواد غذایی سرشار از فیبر که برای باکتریهای روده مفید هستند عبارتند از:
  • تمشک​
  • کنگر فرنگی​
  • نخود سبز​
  • کلم بروکلی​
  • نخود​
  • عدس​
  • لوبیا​
  • غلات کامل​
  • موز​
  • سیب​

برای بهبود باکتری های روده غذاهای تخمیر شده بخورید.​

غذاهای تخمیر شده تحت تخمیر قرار گرفته اند، فرآیندی که طی آن قندهای موجود در آنها توسط مخمر یا باکتری تجزیه می شود. چند نمونه از غذاهای تخمیر شده عبارتند از:
  • ماست​
  • کیمچی​
  • کلم ترش​
  • کفیر​
  • کامبوچا​
  • تمپه​

بسیاری از این غذاها سرشار از لاکتوباسیلوس هستند، نوعی باکتری که می تواند برای سلامتی مفید باشد. تحقیقات نشان می دهند افرادی که زیاد ماست مصرف می کنند، لاکتوباسیلوس های بیشتری در روده خود دارند، همچنین این افراد دارای انتروباکتریاسیا کمتری هستند که نوعی باکتری مرتبط با التهاب و تعدادی از بیماری های مزمن است.به طور مشابه تعدادی از تحقیقات نشان می دهند مصرف ماست می تواند باکتریهای روده را بهبود بخشد و علائم عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهد. علاوه بر این، ماست عملکرد و ترکیب میکروبیوم را نیز افزایش می دهد. با این حال، بسیاری از ماست ها به ویژه ماست های طعم دار حاوی مقدار زیادی قند هستند.

پیشنهاد سردبیر :  به بهانه روز جهانی بیماری لوپوس

بهتر است ماست ساده و شیرین نشده یا ماستی طعم دار با حداقل قند اضافه که فقط از مخلوط شیر و باکتری ها تهیه می شود را انتخاب کنید. علاوه بر این، تخمیر شیر سویا باعث رشد باکتری های مفید مانند بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس ها می شود، در حالی که مقادیر برخی از سویه های مضر دیگر باکتری ها را کاهش می دهد، همچنین کیمچی برای فلور روده نیز مفید است.

مواد غذایی پرو بیوتیک

مواد غذایی حاوی پری بیوتیک ها باعث رشد باکتری های مفید در روده می شوند.

محصولات پرو بیوتیک بخورید​.

مواد غذایی حاوی پری بیوتیک ها باعث رشد باکتری های مفید در روده می شوند. آنها عموما فیبر یا کربوهیدرات های پیچیده هستند که سلول های انسانی نمی توانند هضم کنند. در عوض، گونه های خاصی از باکتری ها در روده آنها را تجزیه کرده و برای سوخت استفاده می کنند. بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی پری بیوتیک هستند، اما می توان آنها را به تنهایی یافت.

در صورت امکان حداقل ۶ ماه به نوزاد شیر دهید​.

میکروبیوم نوزاد از بدو تولد شروع به رشد می کند. با این حال، مطالعات نشان می دهند نوزادان ممکن است حتی قبل از تولد در معرض برخی از باکتری ها قرار گیرند. در طول دو سال نخست زندگی میکروبیوم نوزاد به طور مداوم در حال توسعه و سرشار از بیفیدوباکترهای مفید است که می تواند قندهای موجود در شیر مادر را هضم کند.

طبق مطالعات نوزادانی که از شیر خشک تغذیه شدند در مقایسه با نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کردند دارای میکروبیوم تغییر یافته با بیفیدوباکتر کمتری هستند. علاوه بر این، شیردهی با میزان کمتری از آلرژی، چاقی و سایر شرایط سلامتی همراه است که به دلیل تفاوت در میکروبیوتای روده است.

میکروبیوم نوزاد

حداقل ۶ ماه به نوزاد شیر دهید.

در پایان​

باکتری های روده برای بسیاری از جنبه های سلامت بسیار مهم هستند. در حال حاضر بسیاری از مطالعات نشان می دهند اختلال در میکروبیوم می تواند منجر به بیماری های مزمن متعدد شود. بهترین راه برای حفظ میکروبیوم سالم مصرف طیف وسیعی از مواد غذایی تازه و کامل است که به طور عمده از منابع گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، لوبیا و غلات کامل دریافت می شود.

به روزرسانی :۲۰ آبان ۱۴۰۰

منابع :
۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره ۲
۳.منبع شماره ۳
۴.منبع شماره ۴
۵.منبع شماره ۵
۶.منبع شماره ۶
۷.منبع شماره ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا