به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۸:۳۱ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
بیماری آشالازی یا اختلال مری

بیماری آشالازی یا اختلال مری

آشالازی

آشالازی چیست ؟

مری لوله ای است که غذا را از گلو به معده حمل می کند. آشالازی به عنوان یک عارضه جدی مری را درگیر می کند.
اسفنکتر تحتانی مری، یک حلقه عضلانی است که مری را از سمت معده می بندد. در آشالازی، اسفنکتر تحتانی مری طی بلع باز نمی شود.
این امر منجر به بالا رفتن غذا در مری می شود. ممکن است است این عارضه با آسیب اعصاب مرتبط باشد و گاهی نیز می تواند در اثر آسیب اسفنکتر تحتانی مری رخ دهد.
آشالازی هر ساله حدود ۳۰۰۰ نفر را در ایالات متحده درگیر می کند.

علت ایجاد بیماری آشالازی چیست؟​

در این بیماری هر دو نوع نورون های گانگلیونی تحریکی (کولینرژیک) و نورونهای گانگلیونی مهاری (نیتریک اکسید) درگیر می شوند.

عملکرد نورون های مهاری در شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (Lower Esophageal Sphincter – LES) هنگام بلع و عبور امواج انقباضی پریستالتیک اهمیت دارد. نبود این نورون ها باعث اختلال در شل شدن LES هنگام بلع و نبود امواج پریستالتیک می شود و وقتی اسفنکتر تحتانی مری شل نشود، غذا در مری می ماند و وارد معده نمی شود.

بیماری آشالازی

مری لوله ای است که غذا را از گلو به معده حمل می کند.

شواهد حاکی از آن است که علت نهایی نابودی سلول های گانگلیونی در آشالازی، یک روند خودایمنی است که به عفونت مخفی با ویروس هرپس سیمپلکس ۱ (HSV-1) و حساسیت ژنتیکی افراد مربوط می باشد.

موارد طول کشیده آشالازی با گشاد شدن و اتساع مری و سیگموئید شکل شدن مری، همراه با ضخیم شدن دریچه تحتانی مری (LES) مشخص می شوند.

چه کسانی به آشالازی مبتلا می شوند؟​

آشالازی در ایالات متحده در حدود ۱ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در سال ایجاد می شود. معمولاً در بزرگسالان بین ۲۵ تا ۶۰ سال تشخیص داده می شود، اما می تواند در کودکان نیز رخ دهد (کمتر از ۵٪ موارد در کودکان زیر ۱۶ سال است). هیچ نژاد یا گروه قومی خاصی بیش از سایرین تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و این بیماری در خانواده‌ها دیده نمی‌شود (به جز در شکل نادری از اختلال). مردان و زنان به یک اندازه تحت تأثیر قرار می گیرند.

پیشنهاد سردبیر :  هورمون آنتی مولرین


علائم آشالازی چیست؟​

افراد مبتلا به آشالازی، اغلب در بلع دچار مشکل هستند یا احساس می کنند غذا در مری گیر کرده است.

این وضعیت، اختلال بلع نیز نام دارد. این علامت می تواند باعث سرفه شود و خطر ورود غذا به مسیر تنفسی یا خفگی را افزایش دهد. سایر علائم عبارت اند از:

درد یا ناراحتی در قفسه سینه​
کاهش وزن​
سوزش قفسه سینه​
درد یا ناراحتی شدید پس از خوردن غذا​

ابتلا یه آشالازی

ممکن است فرد دچار بازگشت غذا به سمت بالا نیز شود. اگرچه، این حالت می تواند نشانه عارضه های معده ای-روده ای دیگر مانند رفلاکس اسید باشد.


بیماری های مری که علائمی مشابه آشالازی دارند یا به عبارتی تشخیص افتراقی های آشالازی کدامند؟​

اسپاسم منتشر مری (DES)​
بیماری شاگاس​
بیماری شاگاس در برخی نواحی مرکزی برزیل، ونزوئلا و شمال آرژانتین به صورت اندمیک وجود دارد و با نیش ساس (Reduviid Bug – Kissing Bug) که تک سلولی یا تک یاخته تریپانوزوماکروزی را انتقال می دهد، انتشار می یابد.

مرحله مزمن بیماری شاگاس چندین سال پس از عفونت با این تک یاخته روی می دهد که باعث تخریب سلول های گانگلیونی اتونوم در سراسر بدن، از جمله در قلب، روده، مجاری ادراری و مجاری تنفسی می شود.

مشکل بلع

این وضعیت، اختلال بلع نیز نام دارد.


آشالازی کاذب​

ارتشاح سلولهای توموری که به طور شایع تر در سرطان معده یا قسمت دیستال مری دیده می شود، ممکن است علائم آشالازی را ایجاد کند.

آشالازی کاذب ناشی از این وضعیت، تا ۵٪ موارد را به خود اختصاص می دهد و در موارد با سن بالاتر، شروع ناگهانی علایم (کمتر از ۱ سال) و همراه با کاهش وزن شایع تر می باشد. بنابراین، آندوسکوپی حتما باید قسمتی از ارزیابی آشالازی باشد. هنگامی که شک بالینی به آشالازی کاذب بالا باشد و آندوسکوپی به تشخیص وضعیت کمک نکند، انجام CT اسکن یا آندوسکوپیک اولتراسوند (Endoscopic Ultrasound – EUS) ممکن است مفید باشد.

بندرت، آشالازی کاذب ممکن است به علت یک سندرم پارانئوپلاستیک همراه با آنتی بادی های ضد نورونی در گردش خون ایجاد گردد.

پیشنهاد سردبیر :  23 مهر شهادت امام حسن عسکری (ع)


عوارض آشالازی چیست؟​

برخی از عوارض آشالازی نتیجه برگشت غذا (بازگشت) به مری و سپس کشیده شدن (اسپیره) نای است که به ریه شما منتهی می شود. این عوارض عبارتند از:​

پنومونی​
عفونت ریه (عفونت ریوی)​

 

سایر عوارض عبارتند از:

سرطان مری : ابتلا به آشالازی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

بیماری شاگاس

مرحله مزمن بیماری شاگاس چندین سال پس از عفونت با این تک یاخته روی می دهد.

مری لوله ای است که غذا را از گلو به معده حمل می کند. آشالازی به عنوان یک عارضه جدی مری را درگیر می کند.

اسفنکتر تحتانی مری، یک حلقه عضلانی است که مری را از سمت معده می بندد. در آشالازی، اسفنکتر تحتانی مری طی بلع باز نمی شود.

این امر منجر به بالا رفتن غذا در مری می شود. ممکن است است این عارضه با آسیب اعصاب مرتبط باشد و گاهی نیز می تواند در اثر آسیب اسفنکتر تحتانی مری رخ دهد.

آشالازی هر ساله حدود ۳۰۰۰ نفر را در ایالات متحده درگیر می کند.

نحوه تشخیص آشالازی​

در صورت اختلال در بلع جامدات و مایعات، خصوصا زمانی که این اختلال با گذشت زمان تشدید می گردد، پزشک، مشکوک به آشالازی می شود.

گاهی پزشک از مانومتری مری برای تشخیص آشالازی استفاده می کند. این روش شامل قرار دادن یک لوله در مری در هنگام بلع است.

این لوله، فعالیت عضله را ثبت می کند و مطمئن می شود مری به درستی کار خود را انجام می دهد.

تست اشعه ایکس یا تست مشابه دیگر نیز می تواند در تشخیص این عارضه مفید باشد. برخی پزشکان ترجیح می دهند آندوسکوپی انجام دهند.

در این روش، پزشک، یک لوله دوربین دار را به داخل مری وارد می کند تا به جستجوی هرگونه مشکل بپردازد.

روش تشخیصی دیگر، بلع باریم است. در این تست، باریم مایع توسط فرد بلعیده می شود. پس از آن پزشک، حرکت باریم در مری را از طریق اشعه ایکس رصد می کند.

آشالازی کاذب

بندرت، آشالازی کاذب ممکن است به علت یک سندرم پارانئوپلاستیک همراه با آنتی بادی های ضد نورونی در گردش خون ایجاد گردد.


نحوه درمان آشالازی​

اغلب درمان های آشالازی، اسفنکتر تحتانی مری را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از درمان ها، یا موقتا علائم را کاهش داده یا فعالیت دریچه را به طور دائم تغییر می دهند.

پیشنهاد سردبیر :  بررسی جواب ازمایش الکترولیت ها

در مرحله اول درمان، پزشک می تواند اسفنکتر را گشاد کرده یا آن را تغییر دهد. اتساع بادی معمولا شامل قرار دادن یک بالون در مری و باد کردن آن است.

این کار باعث کشیده شدن اسفنکتر شدهو به عملکرد بهتر آن کمک می کند. اگرچه، گاهی اوقات این اتساع، اسفنکتر را پاره می کند. در این صورت، ممکن است برای ترمیم نیاز به جراحی باشد.

 

ازوفاگومایوتومی، نوعی جراحی است که به مبتلایان به آشالازی کمک می کند.

پزشک از برشی بزرگ یا کوچک برای دسترسی به اسفنکتر استفاده کرده، با احتیاط آن را تغییر داده تا به جریان بهتر مواد به داخل معده کمک کند.

اکثر عمل های ازوفاگومایوتومی موفقیت آمیز هستند. اگرچه، برخی افراد پس از عمل دچار بیماری رفلاکس معده-مری می شوند.

در این حالت، اسید معده به داخل مری بر می گردد و می تواند باعث سوزش قفسه سینه شود.

در صورت عدم امکان انجام جراحی یا اصلاح به کمک باد، پزشک از بوتاکس برای شل کردن اسفنکتر کمک می گیرد.

بوتاکس از طریق اندوسکوپ به داخل اسفنکتر تزریق می شود.

در صورتی که این گزینه ها در دسترس نبوده یا موفقیت آمیز نبودند، مسدودکننده های کانال نیترات یا کلسیم می توانند به شل کردن اسفنکتر کمک کرده تا غذا راحت تر بتواند از آن عبور کند.

 

پانوشت :

 

*اِسفَنکتِر (sphincter)
حلقه ای عضلانی در بدن. اسفتکترها ازجمله در نقاط گوناگون لولۀ گوارش قرار دارند و با انقباض و انبساط خود کانال را می بندند و باز می کنند، و حرکت غذا را نیز کنترل می کنند. اسفنکتر پیلور یا باب المعده، که در قاعدۀ معده قرار دارد، ورود محتوای معده به دوازدهه را کنترل می کند. پس از ورود غذا به دوازدهه، اسفنکتر منقبض می شود و راه خروجی معده را می بندد. اسفنکتر خارجی مقعد مقعد را می بندد و اسفنکتر داخلی مقعد راست روده را منقبض می کند. اسفنکتر مثانه، دهانۀ مجرای مثانه به میزراه را کنترل می کند. در چشم، اسفنکتر مردمک در واکنش به نور زیاد مردمک را منقبض می کند.
*ارتشاح : ترشح ، تراوش کردن

به روز رسانی : ۴ دی ۱۴۰۰

منابع :
۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره ۲
۳.منبع شماره ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا