به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۲-۰۵ ۱۱:۳۹ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
جهان نگران ظهور اومیکرون،کرونا در نقابی نو

جهان نگران ظهور اومیکرون،کرونا در نقابی نو

سویه جدید کرونا اومیکرون

جهان نگران ظهور اومیکرون

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جدید کروناویروس را «اومیکرون» نام نهاد و در فهرست سویه های نگران‌کننده بیماری کووید -۱۹ طبقه بندی کرد، این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی دارد و شواهد اولیه حاکی از آن است که «اومیکرون» موارد ابتلاء به ویروس را افزایش داد.
سازمان بهداشت جهانی نام سویۀ جدید ویروس کرونا را «اومیکرون» (Omicron را به عنوان یک گونه «نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرد، گونه‌ای که دو برابر گونه دلتا جهش داشته است. اصلی‌ترین نگرانی درباره اومیکرون، احتمال بی‌اثر یا کم‌اثر بودن واکسن‌ها در برابر آن است اما این موضوع فعلاً «نگرانی است» و نظر «قطعی نیست.

سویه اومیکرون

«اومیکرون» اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد ولی پس از آن در کشورهای دیگری از جمله بوتسوانا، بلژیک، و هنگ‌کنگ نیز شناسایی شد. به دنبال احتمال شیوع این سویه از ویروس برخی از کشورها سفر از کشورهای جنوبی قاره آفریقا را محدود یا ممنوع کردند، انگلیس سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرد. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزودند، برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کردند.​

اومیکرون

این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی دارد و شواهد اولیه حاکی از آن است که «اومیکرون» موارد ابتلاء به ویروس را افزایش داد.

گسترش «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های کرونا​

ممکن است «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش یابد، در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است: «شواهد اولیه حاکی از خطر بالای عفونت است و اینکه تغییرات زیانباری در اپیدمیولوژی کووید ۱۹ روی داده است.» با این وجود کارشناسان اعلام کردند که تست‌های پی‌سی‌آر همچنان قادر هستند این سویه جدید را شناسایی کنند.

تأثیر واکسن‌ها برای جلوگیری از خطرات این سویه از ویروس​

اومیکرون جایگزین «B.۱.۱.۵۲۹» خواهد شد که نام علمی سویه جدید کروناویروس محسوب می‌شود. این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تأثیر قرار گیرد.

وزیر بهداشت انگلیس گفت که این سویه هنوز وارد کشور نشده، اما در عین حال شیوع آن یک «نگرانی بین‌المللی» است. همچنین جان ادموندز، یکی از مشاوران علمی دولت انگلیس گفت که سویه «اومیکرون»، جهشی «بسیار نگران‌کننده» است و بسیاری از واکسن‌های کرونا در برابرش کارآمد نخواهند بود. در عین حال هنوز بر سر این موضوع که تا چه اندازه واکسن‌های موجود می‌توانند جلوی خطرات این سویه از ویروس را بگیرند، در بین کارشناسان توافق نظر وجود ندارد.

سرعت اومیکرون

گسترش «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های کرونا است.


کارآیی واکسن آسترازنکا در برابر سویه جدید «اومیکرون» کرونا​

شرکت آسترازنکا امیدوار است که کوکتل آنتی‌بادی کووید -۱۹ این شرکت در برابر سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی در حال گسترش است، کارایی خود را حفظ کند همچنین این شرکت بررسی می‌کند که آیا این سویه در برابر واکسن آسترازنکا نیز مقاوم است یا خیر.

پیشنهاد سردبیر :  فرارسیدن ماه محرم

شرکت مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد کرده است «ما در مورد B.۱.۱.۵۲۹ مانند هر سویه جدید در حال ظهور تحقیق می‌کنیم تا بیشتر در مورد آن و تاثیرش بر واکسن بدانیم همچنین در حال انجام تحقیقات در بوتسوانا و اسواتینی برای جمع‌آوری داده‌ها هستیم.»

شرکت آسترازنکا در حال آزمایش ترکیب آنتی‌بادی خود AZD۷۴۴۲ در برابر این نوع جدید و امیدوار است که AZD۷۴۴۲ اثربخشی خود را حفظ کند زیرا شامل دو آنتی‌بادی قوی با فعالیت‌های متفاوت و مکمل علیه ویروس است.

اومیکرون در گروه سویه‌های نگران‌کننده

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سویه جدید کرونا امیکرون (Omicron) در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

«این نوع (B.۱.۱.۵۲۹) دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند. شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلاء به عفونت مجدد با این سویه در مقایسه با سایر سویه‌های نگران‌کننده است.» این سازمان گفته است به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلاء به نوع اومیکرون تقریباً در تمام استان‌های آفریقای جنوبی در حال افزایش است. سازمان بهداشت از کشورها خواسته است که تلاش‌های نظارت و توالی‌یابی را برای درک بهتر انواع سارس-ک وو-۲ در گردش افزایش دهند همچنین از دولت‌ها خواسته است که توالی‌های کامل ژنوم و ابرداده‌های مرتبط را به یک پایگاه داده در دسترس عموم ارسال کنند.

تأثیر واکسن‌ها

سویه «اومیکرون»، جهشی «بسیار نگران‌کننده» است.

نوع B.۱.۱.۵۲۹

از کشورها خواسته شد که اولین موارد یا خوشه‌های مرتبط با این سویه را گزارش کنند. تحقیقات میدانی و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نیز باید در صورت وجود ظرفیت و با هماهنگی جامعه بین‌المللی انجام شود. این سازمان از مردم درخواست کرد تا اقدامات لازم را برای کاهش خطر ابتلاء به کووید -۱۹ انجام دهند و تمام پروتکل‌ها ازجمله واکسیناسیون را رعایت کنند. نوع B.۱.۱.۵۲۹ اولین بار در ۲۴ نوامبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد و سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد که وضعیت اپیدمیولوژیک این منطقه با سه پیک مشخص شده است و آخرین آنها عمدتاً نوع دلتا بود.

پیشنهاد سردبیر :  درگیری با عفونت مجدد به امیکرون

نوع جدید کووید ۱۹ چگونه رفتار خواهد کرد؟​

سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت آفریقای جنوبی گفت در هفته‌های اخیر، همزمان با شناسایی نوع B.۱.۱.۵۲۹ موارد ابتلاء به شدت افزایش یافت و اولین عفونت تأیید شده B.۱.۱.۵۲۹ از نمونه‌ای بود که در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ جمع‌آوری شد.

جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: دانشمندان هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد بیماری شدید این نوع پیدا نکرده‌اند. تاکنون هیچ مدرک علمی در مورد افزایش تهاجمی نوع B.۱.۱.۵۲۹ گزارش نشده است. هنوز خیلی زود است که بگوییم نوع جدید کووید -۱۹ چگونه رفتار خواهد کرد.

رفتار کرونا امیکرون

اومیکرون در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

از طرفی یک کارشناس کووید گفت: این فوق‌گونه جدید می‌تواند چنان خطری برای واکسن‌ها ایجاد کند که جهان با یک «همه‌گیری کاملاً جدید» مواجه شود. دیوید نابارو، فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد این نوع یک تهدید جدی است زیرا گستردگی آن با ۳۲ جهش نشان می‌دهد که ظرفیت بیشتری برای فرار از مصونیت واکسن‌ها دارد.

وی تاکید دارد به نظر می‌رسد، این ویروس ظرفیت بیشتری برای فرار از دیوار دفاعی بدن خواهد داشت که همه ما در نتیجه واکسیناسیون‌هایی دریافت کرده‌ایم و این مورد نگران‌کننده است زیرا بازگشت به عقب و شروع دوباره مقابله با یک بیماری همه گیر جدید را نشان می‌دهد.

چندین کشور به دلیل ظهور سویه جدید محدودیت‌هایی برای سفر اعمال کردند؛ بریتانیا، آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر (بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه و نامیبیا) را در فهرست قرمز قرار داد تا از ورود گونه جدید کووید به این کشور جلوگیری کند.

ویژگی‌های جهش جدید کرونا

این ویروس ظرفیت بیشتری برای فرار از دیوار دفاعی بدن خواهد داشت.


ویژگی‌های جهش جدید کرونا​

دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی گفت: سویه جدیدی که در حال حاضر در آفریقا آمده نگران‌کننده است. زیرا تابه‌حال با سویه دلتا مواجه بوده‌ایم و تا الان دلتا را جدی‌ترین و خطرناک‌ترین سویه می‌دانستیم. اما این سویه الان از آن هم جدی‌تر محسوب می‌شود. هرچقدر پوشش واکسیناسیون دو دوز را بیشتر کنیم و به عدد ۸۵ درصد نزدیک شویم، احتمال اینکه با ورود سویه جدید اومیکرون مشکل پیدا کنیم کمتر خواهد بود.

پیشنهاد سردبیر :  بررسی ازمایش اختلالات اتوایمیون بافتی

آمیتیس رمضانی در مورد ویژگی‌های این جهش تاکید کرده است: جهش‌های این ویروس بیشتر است. محلی که در ویروس جهش پیدا می‌کند و اینکه چه جهش‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند، بسیار مهم است. در دلتا مشخصه‌ای که باعث می‌شد سویه‌های کرونایی مانند بتا را با وجود اینکه از دلتا قوی‌تر بود کنار بزند، این بود که جهش‌های آن در قسمت‌هایی از اسپایک بودند. که همدیگر را تقویت می‌کردند و به ویروس پتانسیلی می‌دادند.که ریزش بیشتر و لود بالاتری داشت و این‌ها به آن قدرت سرایت و حتی تا حدی کشندگی بیشتری می‌داد.

وی اعلام کرد ه است اومیکرون جهش‌های بسیار بیشتری دارد و در محل‌هایی است که جدی‌تر از جهش‌های قبلی است. البته به این دلیل که این جهش تازه، هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است. با توجه به بالا بودن تعداد جهش‌ها و در کنار هم قرار گرفتن نوع جهش، جهش جدی‌تر و خطرناک‌تری محسوب می‌شود. و به ویژه در محل‌هایی از ویروس جهش رخ داد که احتمال فرار از واکسن آن بیشتر است. ما در دلتا چندان فرار از واکسن نداشتیم و قدرت واکسن‌ها مقداری کم بود، اما درباره این سویه نگران میزان کارایی واکسن‌ها هستیم.

نوع جدید کووید ۱۹

از ویژگیهای اومیکرون جهش‌هایش بسیار زیاد است.


اومیکرون چرا کرونا اینقدر زود منتقل می‌شود؟​

دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی اظهار کرده است مشخصه‌ای که کرونا دارد این است که جهش‌هایش بسیار زیاد است. کرونا یک نوع آران‌ای ویروس است و به طور کلی انواع قبلی از این خانواده ویروس‌ها نیز جهش‌های زیادی دارند. اما کرونا متفاوت است. زیرا هرچقدر ویروس در جامعه بیشتر بگردد و از فردی به فرد دیگر برسد، خودش را با جامعه و محیط تطبیق می‌دهد. و جهش‌های بیشتری پیدا می‌کند. هپاتیت هم آران‌ای ویروس است.اما چند نفر از جامعه هپاتیت سی داشتند، آنقدر هم قابل انتقال و ویروسی تنفسی نبود و از راه‌های خاصی منتقل می‌شود. کرونا به این دلیل که تنفسی است و سریع منتشر می‌شود. هرچه بیشتر بچرخد و از فردی به فرد دیگر برود احتمال جهشش بیشتر است.

به روز رسانی : ۱۳ آذر ۱۴۰۰

منابع :
۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره ۲
۳.منبع شماره ۳
۴.منبع شماره ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا