به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۰۹ ۴:۰۵ بعد از ظهر

saba-logo-lab.png
روز بزرگداشت مولوی

روز بزرگداشت مولوی

بزرگداشت مولوی

روز بزرگداشت مولوی گرامی باد

روز بزرگداشت مولوی،۸ مهر میباشد.بزگداشت این عارف و شاعر بزرگ قرن هفتم هجری –قمری،در تقویم رسمی کشور ایران ثبت شده است.جلال الدین محمد بن شیخ بهاءالدین محمد معروف به مولوی شاعر عارف و فیلسوف بزرگ یکی از بزرگ ترین مفاخر ادبی ایرانیان به شمار می رود.

ای عاشقــان ای عاشقـان پیمانه را گم کرده ام
درکنج ویران مــــانده ام ، خمخــــانه را گم کرده ام
هم در پی بالائیــــان ، هم من اسیــر خاکیان
هم در پی همخــــانه ام ،هم خــانه را گم کرده ام

بزرگداشت مولوی

عکس اسم مولوی بصورت نستعلیق

هر نفس آواز عشق می رسد از چپ و راست
مـا بـه فلک می رویم عزم تماشا کـه راست
مـا بـه فلک بوده‌ ایم یار ملک بوده‌ایم
باز همان جا رویم جمله کـه آن شهر ماست …

زندگی نامه مختصر:

او در ششم ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری چشم به دنیا گشود. در شش سالگی پدر مولانا، شیخ فریدالدین عطار نیشابوری را ملاقات کرد و شیخ به دیدن فرزند خردسال او شادمان شد و گفت: «این فرزند را گرامی دار که زود باشد که از نفس گرم خود آتش به سوختگان عالم زند» و یک نسخه از کتاب اسرارنامه خود را به او داد.

پس از مدتی که جلال الدین به دریافت کمالات و علوم عصر خود نائل آمد، به موجب وصیت والدش بر مسند افاده قدم گذاشت و لوای نشر علوم و درس فنون برافراشت.

علت نامگذاری زادروز و روز بزرگداشت مولوی

نوشته اند چهارصد نفر در حوزه درس مولانا جلال الدین حاضر می شدند و از محضرش مستفید و مستفیض می گشتند؛ ولی مولانا به علت اینکه فضائل صوری و ظاهری را مطلوب طبع خود نیافت، حوزه تدریس را ترک گفت و به خدمت مشایخ و جمع کثیر علمای متفرق پرداخت و عاقبت شیخ اجل شمس تبریزی را در ۳۸ سالگی یافت و آن چنان مستغرق بحر فضیلت این پیر روشن دل گردید که یک پارچه شور و هیجان شد.

پیشنهاد سردبیر :  روز جهانی دیابت،23 آبان

سرانجام این کوره گدازان شور و عشق و این زبان گویای اسرار فیه ما فیه و این گردنده تیزبال آسمان های خیال و این پیر روشن ضمیر و ستاره فروزان عالم اثیر در سنه ۶۷۲ هجری قمری چشم از جهان فرو بست. عارف و شاعری ایرانی با شهرت جهانی که آثار و اندیشه‌هایش جهانی را به شگفتی وا داشته است .

می توان گفت؛ مولوی به نوعی پیوند دهنده ی ملت هاست . در کلیه آثارش از شرافت و وجدان انسانی سخن گفته و تا دنیا وجود دارد ، مردم روزگار ازآن بهره مند خواهند بود . علت نامگذاری زادروز مولانا و روز بزرگداشت وی؛ در سال ۲۰۰۷ که به نام سال جهانی مولانا از سوی یونسکو به ثبت رسیده است .


هر نفس آواز عشق می رسد از چپ و راست
مـا بـه فلک می رویم عزم تماشا کـه راست
مـا بـه فلک بوده‌ ایم یار ملک بوده‌ایم
باز همان جا رویم جمله کـه آن شهر ماست …

مولانا و جهان غرب:

مولانا در یک دهه گذشته به‌سرعت در جهان غرب مشهور شد به‌طوری‌که ترجمه کتاب او در آمریکا به بزرگترین و پر فروش‌ترین کتاب سال تبدیل شد. ترجمه کولمن بارکس در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵۰۰ هزار نسخه در آمریکا فروش داشت.

آزمایشگاه صبا روز بزرگداشت مولوی را گرامی میدارد.

به روزرسانی:۸مهر ۱۴۰۰

منبع:

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا