به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۳۱ ۳:۱۶ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
روز جهانی ایدز،۱۰ آذر

روز جهانی ایدز،۱۰ آذر

روز جهانی ایدز

نامگذاری روز جهانی ایدز

از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) روز جهانی ایدز نامگذاری شد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر می‌گیرند. هدف  از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شوند و به دیگران یادآوری کنند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

علامت های ایدز

ویروس در حین رشد خود در بدن سبب از بین رفتن این سلول و سلولهای دیگر میشود.

اپیدمی جهانی ایدز

اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالشها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر ازحقوق بشر تشکیل می دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد. ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفت و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس “اچ. آی. وی.” آلوده می شوند. تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.​

ویروس ایدز چیست؟

ایدز همان ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد.ایدز عضو گروهی از ویروسها به نام رترویروسها است که سلولهای انسان را دچار میکند و انرژی و مواد غذایی این سلولها را صرف رشد و تولیدمثل خود می کند.

روز جهانی ایدز

ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد.

بیماری ایدز چیست؟

پیشنهاد سردبیر :  تشخیص لخته خون

بیماری ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی بیماری است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می شود به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونتها نمی باشد. این عفونتها عبارتند از: عفونتهایی که عفونتهای فرصت طلب نام دارند و سایر بیماریهایی که در شرایط ضعف سیستم ایمنی عمل می کنند. وقتی فردی با ویروس ایدز دچار می شود و ویروس وارد بدن او میگردد، ابتدا ویروس در سلولهای سفید خون او زندگی و تکثیر پیدا میکند.

اپیدمی جهانی ایدز

اختلال سیستم ایمنی به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونتها نمی باشد.

این سلولهای سفید سلولهای ایمنی هستند که بطور طبیعی ما را در مقابل بیماریها محافظت میکنند. شاه علامت آلودگی با ویروس ایدز بصورت از بین رفتن پیشرونده گروه خاصی از سلولهای ایمنی به نام سلولهای T کمکی یا سلولهای CD۴ میباشد. ویروس در حین رشد خود در بدن سبب از بین رفتن این سلول و سلولهای دیگر میشود. انهدام این سلولها سیستم ایمنی را تضعیف میکند.در نتیجه باعث مستعد شدن شخص به عفونتها و بیماریهای فرصت طلب مختلف میشود از عفونت ریه  تا سرطان و …

شعار روز جهانی ایدز

در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند.

شعار روز جهانی ایدز از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ «Getting to zero» بوده‌است.

به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز

از بین بردن برچسب و تبعیض

به صفر رساندن مبتلایان جدید

در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند. تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شوند. و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

پیشنهاد سردبیر :  ارتباط ماسک و پایین آمدن اکسیژن بدن

اول دسامبر

اول دسامبر (۱۰ آذر ماه) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شد. و در سال ۲۰۲۰ ، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی هایی از قبیل کووید ۱۹ و اچ آی وی است.

با توجه به این موارد، موضوع روز جهانی ایدز امسال “همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک”(responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

منابع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا