به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۲۸ ۱۲:۰۰ بعد از ظهر

saba-logo-lab.png
روز جهانی مبارزه با بیماری سل،۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر ماه

روز جهانی مبارزه با بیماری سل،۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر ماه

وز جهانی مبارزه با بیماری سل

روز جهانی مبارزه با سل

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ ۱۵اکتبر مصادف با۲۳ مهرماه در ایران به عنوان روز ملی مقابله با سل نامگذاری شده که فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی عمومی مردم در این زمینه است تا شاهد کنترل بیماری سل در کشور باشیم .

بیماری توبرکولوزیس یا سل یکی از مهمترین بیماریهای عفونی قرن حاضر می باشد این بیماری قادر است تمام اعضای بدن را مبتلا کند سل ریوی شایعترین نوع سل است. در صورتی که سل اعضای دیگر بدن را به جز ریه ها درگیر کند به آن سل خارج ریوی گفته شده که تحت نام همان عضو درگیر نامیده می شود. نظیر سل غدد لنفاوی یا سل استخوان یا سل ادراری یا سل مغز (مننژیت سلی) و غیره.

روز ملی مبارزه با سل

روز ملی مقابله با سل

هر چند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است ، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان می‌شود.و بخش عمده ای از موارد ابتلا و یا مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد .
براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) متاسفانه هر ساله حدود ۹ میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده اند. و حدود ۱/۵ میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند .
این بیماری ، قادر به درگیر کردن اعضای مختلف بدن است.اگرچه بیشترین موارد آن ریه‌ها را درگیر کرده و مشکلات عدیده‌ای برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند . اما بیماری سل غیرریوی نیز وجود دارد و عامل آن می تواند استخوان‌ها و سایر اندام بدن را درگیر کند .

پیشنهاد سردبیر :  عفونت‌های قارچی و آزمایش کشت قارچ

علائم بیماری سل چیست؟

سرفه بیش از ۲ هفته که معمولا با خلط و گاه با خلط خونی همراه است.
خستگی زودرس و ضعف بدن
کاهش وزن و بی اشتهایی
تب، تعریق شبانه
تنگی نفس و دردقفسه سینه

تشخیص بیماری سل

فردی که به مدت بیش از ۲ هفته سرفه داشته باشد، مشکوک به سل می باشد و باید دو نمونه خلط وی تحت آزمایش قرار بگیرد. تشخیص و درمان بیماری سل در تمامی مراکز بهداشت رایگان می باشد. سایر روشهای تشخیصی شامل تست پوستی سل(PPD) و رادیوگرافی قفسه سینه می باشد.

چگونه می توان از ابتلا به  بیماری سل پیشگیری نمود؟

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سل، تشخیص و درمان به موقع بیماران می باشد. بیمار بایستی دوره درمان را تکمیل نماید.

به روز رسانی:۲۳ مهر۱۴۰۰

صفحه ی ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا