به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۳۱ ۹:۱۰ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
شروع دیابت چگونه است؟

شروع دیابت چگونه است؟

شروع دیابت

شروع دیابت چگونه است؟

زمانی که کلمه‌ دیابت به گوشتان می‌خورد، احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد قند خون بالاست.​

در هفته دیابت ، سعی داریم درباره بیماری دیابت، علل ابتلا به آن و روش‌های درمان و کنترل بیماری دیابت صحبت کنیم. دیابت یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است. در کشور ما بالغ بر ۵ میلیون بیمار دیابتی وجود دارد که نیمی از این بیماران، از بیماری خودآگاه نیستند و به علت عدم تشخیص به موقع، دچار عوارض خطرناک ناشی از بیماری می‌شوند.زمانی که بدن یک شخص نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند یا انسولین را درست استفاده کند، شروع دیابت اتفاق میفتد.

انسولین چیست؟​

انسولین هورمونی است که لوزه‌المعده (پانکراس) در بدن تولید می‌کند. این هورمون، قند را از خون میگیرد و به داخل سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا بدن از آن قند به عنوان انرژی مصرف کند. در مبتلایان به دیابت یا میزان انسولین کم است یا انسولین به دلایل گوناگون تأثیر کافی ندارد و سلول‌ها نمی‌توانند قند موجود در خون را به درستی جذب کنند. در نتیجه، میزان قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و با گذشت زمان، این موضوع باعث آسیب به برخی اعضای بدن می‌شود. حال که دانستیم دیابت چیست، بهتر است انواع آن را نیز بشناسیم.

شروع دیابت

اگر شخص نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند یا انسولین را درست دریافت کند، آن شخص به دیابت مبتلا خواهد شد.

انواع دیابت

به طور کلی دو نوع دیابت وجود دارد:

دیابت نوع یک

دیابت نوع دو

در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز میگویند و شیوع کمتری دارد، دلایل ژنتیکی و محیطی علت آغاز بیماری هستند که هنوز به طور کامل هم شناسایی نشده‌اند.

پیشنهاد سردبیر :  سرطان کولون چیست؟

افراد در هر سنی ممکن است که به دیابت نوع یک مبتلا شوند، اگرچه این نوع دیابت در کودکان و جوانان شایع‌تر است.

دیابت نوع دو که از آن به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نیز یاد می‌شود، شایع‌ترین نوع دیابت در جهان است که معمولاً به دلیل مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین رخ می‌دهد.

دیابت نوع دو در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود ولی به دلیل اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه‌ نامناسب شیوع آن در جوانان و نوجوانان هم رو به افزایش است. سالیانه ده میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

انسولین چیست

دیابت ۲ نوع دارد.

گاهی ممکن است دیابت در گروه خاصی مانند زنان رخ دهد که به آن دیابت بارداری میگویند. در دیابت بارداری، فرد باردار برای اولین بار با افزایش قند خون روبرو می‌شود. هرچند علائم و نشانه‌های دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود، اما این زنان در آینده مستعد ابتلا به دیابت نوع دو خواهند بود.

به روز رسانی : ۲۴ آبان ۱۴۰۰

منبع : ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا