به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۵۵ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
همه چیز درباره سقط جنین

همه چیز درباره سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین چیست؟

هنگامی که بارداری به هر دلیلی و در هر مرحله ای پایان یابد به این فرآیند سقط جنین می گویند. عمدتا سقط به سه شکل خودبخودی، عادتی و یا درمانی انجام می گردد. در سقط خودبخودی مادر دچارخونریزی شده و محصول رحم خود را از دست می دهد. در سقط عادتی نیز مادر به دلیل سقط های قبلی که داشته است جنین خود را از دست می دهد. اما در سقط درمانی دلایل مختلفی باعث می شود که پزشک تصمیم به ختم حاملگی بگیرد.

علایم و نشانه های سقط جنین کدامند؟​

علایم و نشانه های سقط جنین عبارتند از:

– خون ریزی شدید
– گرفتگی عضلات
– درد غیر طبیعی
– تب
– ضعف
– درد پشت

اگر علایم و نشانه های فوق را تجربه کرده اید، بلافاصله به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

نشانه های سقط جنین

خون ریزی شدید،گرفتگی عضلات،درد غیر طبیعی و… علائم سقط جنین است.

عوامل مؤثر در افزایش احتمال سقط جنین​

اگرچه برای همه زنان، احتمال سقط ناخواسته جنین وجود دارد، اما برخی از عوامل می‌تواند خطر سقط ناخواسته جنین را در مادر افزایش دهد. برخی از این عوامل در زیر آمده است:

سن​

با افزایش سن، احتمال داشتن جنینی با اختلالات کروموزومی که می‌تواند منجر به سقط ناخواسته شود، بیشتر خواهد شد. این احتمال در یک زن ۴۰ ساله تقریباً دو برابر یک زن ۲۰ ساله است.

وجود سابقه سقط جنین​

زنانی که سابقه دو سقط جنین پشت سر هم را داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر سقط جنین مجدد قرار دارند.

بیماری‌های مزمن​

برخی از بیماری‌های مزمن مانند دیابتی که خوب کنترل نشده باشد، مشکلات انعقادی خون، بیماری‌های سیستم ایمنی یا اختلالات هورمونی مثل تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند احتمال سقط ناخواسته جنین را افزایش دهد.

مشکلات رحم یا دهانه رحم​

عواملی مثل ابتلا به برخی ناهنجاری‌های رحمی مادرزادی، چسبندگی شدید رحمی، دهانه رحم ضعیف یا کوتاه غیرطبیعی که به عنوان نارسایی دهانه رحم شناخته می‌شود، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. ارتباط بین فیبروئید و سقط جنین بحث‌برانگیز است، اما غالباً فیبروئید باعث ایجاد مشکل جدی نمی‌شود.

افزایش احتمال سقط جنین​

با افزایش سن، احتمال داشتن جنینی با اختلالات کروموزومی که می‌تواند منجر به سقط ناخواسته شود، بیشتر خواهد شد.

​ سابقه نقص‌های مادرزادی یا مشکلات ژنتیکی​

اگر زن باردار، همسرش یا خانواده هر دو دارای مشکلات ژنتیک، سابقه بارداری با نقص شناخته‌شده کروموزومی جنین یا داشتن نوزادی با نقص‌های مادرزادی باشد، احتمال سقط جنین افزایش خواهد یافت.

عفونت

تحقیقات نشان داده‌اند که در صورت ابتلا به عفونت‌هایی مثل لیستریوز، اوریون، سرخک، سرخجه، سیتومگالوویروس، پاروویروس، گنوره، ایدز و عفونت‌های مشخص دیگر خطر از دست دادن افزایش خواهد یافت.

مصرف دخانیات، مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی​

سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استفاده از مواد مخدر در طول مدت بارداری همگی می‌تواند خطر سقط  را افزایش دهد. بعضی تحقیقات رابطه‌ای بین میزان مصرف زیاد کافئین و افزایش خطر سقط  نشان می‌دهد.

مصرف دخانیات، مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی​

سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استفاده از مواد مخدر در طول مدت بارداری همگی می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

​ مصرف داروها​

برخی داروها با افزایش خطر سقط در ارتباط هستند، بنابراین بهتر است در مورد بی‌خطر بودن داروهای مصرفی در دوران بارداری از پزشک سؤال کنید. داروهایی که در طول اقدام برای بارداری یا پیش از آن استفاده شده نیز ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. این موضوع در مورد همه داروها شامل نسخه‌دار و بدون نسخه و حتی داروهای ضددرد مانند ایبوپروفن و آسپرین صدق می‌کند.

مصرف داروها​

برخی داروها با افزایش خطر سقط در ارتباط هستند.

​ سموم محیطی​

فاکتورهای محیطی که ممکن است خطر سقط جنین را در شما افزایش دهند شامل سرب، آرسنیک، برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند فرمالدهید، بنزن، اتیلن‌اکساید و حجم بالای پرتوها یا گازهای بیهوشی است.

پیشنهاد سردبیر :  هفته جهانی حمایت از بیماران کلیوی،23 تا 30 آبان

عواملی در رابطه با پدر​

اطلاعات اندکی در مورد تأثیر پدر در افزایش خطر سقط جنین وجود دارد. با افزایش سن پدر، احتمال سقط جنین بالا می‌رود. محققان در حال مطالعه روی این موضوع هستند که یک اسپرم تا چه حد می‌تواند در معرض آسیب قرار گیرد، اما هنوز توانایی بارور کردن تخمک را داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده است پدرانی که در تماس بیشتر با جیوه، سرب و برخی مواد شیمیایی صنعتی و حشره‌کش‌ها قرار دارند در خطر بیشتری برای سقط جنین قرار می‌گیرند.

چاقی و وزن زیاد​

برخی مطالعات وجود رابطه‌ای بین چاقی و سقط جنین را نشان داده است.

چاقی و وزن زیاد​

رابطه‌ای بین چاقی و سقط جنین وجود دارد.


آزمایش‌های غربالگری تشخیصی تهاجمی​

برخی از آزمایش‌های تشخیصی در دوران بارداری مانند نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا آمنیوسنتز که برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی جنین به کار می‌رود، ممکن است احتمال سقط جنین را اندکی افزایش دهد.

انواع سقط جنین:

به دو دسته‌ی عمده تقسیم می‌شوند:

سقط خود به خودی؛
و القایی (عمدی).

 

سقط خود به خودی:

 

به حالتی که بدون عمد و ناخواسته اتفاق بیافتد سقط خود به خودی می گویند.
سقط خود به خودی، خود شامل انواع مختلفی است که عبارتند از:

۱-سقط جنین کامل: در این حالت جنین و دیگر محصولات حاملگی همراه با خونریزی به طور کامل از رحم خارج میشود و درد به سرعت فروکش می کند؛

۲- سقط جنین ناقص: در این حالت، درد، خونریزی و باز شدن دهانه رحم اتفاق میافتد ولی بخشی از محصولات بارداری در رحم باقی می ماند؛

۳ – سقط جنین اجتناب ناپذیر: در این نوع ، فرد تمامی علائم بارز یعنی پارگی کیسه آب، انقباضات شکمی، خونریزی در بارداری و باز شدن دهانه رحم را دارد که در این صورت سقط، اجتناب ناپذیر می باشد؛

۴- تهدید به سقط جنین: در این حالت، خونریزی در بارداری، لکه بینی و کمی درد وجود دارد اما دهانه رحم هنوز باز نشده است. در این موارد احتمال ادامه یافتن بارداری وجود دارد؛
۵- سقط مکرر: سقط مکرر یکی دیگر از انواع خود به خودی می باشد. در صورتی که سقط جنین بیش از ۲ بار در بارداری های پشت سر هم اتفاق بیافتد، سقط مکرر نامیده می شود. عوامل مختلفی ممکن است باعث گردند اما در ۵۰ درصد موارد سقط مکرر، هیچ عامل شناخته ‌شده‌ای را نمی‌توان یافت؛

پیشنهاد سردبیر :  واکسن برکت پلاس واکسن اختصاصی امیکرون

۶- سقط فراموش شده: در این حالت، جنین مرده است اما علائم مانند خونریزی و دل درد وجود ندارد. به این حالت گاهی سقط ساکت یا بی صدا نیز می گویند.

سقط القایی (سقط عمدی):

پایان دادن به بارداری با خواست فرد، توسط دارو و یا عمل جراحی مانند کورتاژ، سقط القایی نام دارد. سقط القایی خود شامل دو نوع می باشد:

۱-سقط جنین درمانی:

گاهی با توجه به تشخیص پزشک و بنا به دلایلی مانند تهدید جان مادر یا صدمه جدی به سلامت او در صورت ادامه‌ی حاملگی، حاملگی ناشی از تجاوزات جنسی یا رابطه‌ نامشروع و یا احتمال تولد نوزادی با نقایص فیزیکی شدید یا عقب‌ماندگی ذهنی، حفظ بارداری برای جنین و یا مادر پر خطر می باشد که در این صورت پزشک دستور ختم بارداری را می دهد؛

۲- سقط جنین الکتیو یا غیرقانونی:

قطع حاملگی بنا به تقاضا و اراده‌ مادر قبل از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط بیرون از رحم را داشته باشد، امری غیرقانونی به حساب می‌آید. سقطی که در ۲ ماه اول بارداری انجام شود، عواقب بسیار کمی دارد و توانایی باروری فرد را تغییر نمی‌دهد، اما احتمال عفونت لگنی کمی بالا می‌رود. اگر از روش جراحی برای این نوع سقط استفاده شود، احتمال حاملگی خارج رحمی در بارداری بعدی، سقط خود به خودی در سه‌ ماهه‌ دوم بارداری و کاهش وزن هنگام تولد نوزاد افزایش می یابد.

سقط جنین درمانی

قطع حاملگی بنا به تقاضا و اراده‌ مادر قبل از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط بیرون از رحم را داشته باشد، امری غیرقانونی به حساب می‌آید.

عوارض های ناشی از سقط جنین


سقط جنین علاوه بر مشکلات جسمی که برای مادر به به همراه خواهدداشت، تبعات روحی و روانی زیادی را نیز برای وی به همراه دارد.

که در ذیل برخی از این عوارض اشاره می گردد:

سقط ناقص​

گاهی اوقات به علت عدم تبحر فردی که اقدام به عملیات سقط جنین می نماید ممکن است سقط به طور کامل انجام نگیرد و بخشی از اندام و یا جفت جنین در داخل رحم باقی بماند، که این موضوع منجر به عفونت و خونریزی های شدید رحمی گردد. در این مواقع حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا مورد بررسی و درمان صحیح قرار بگیرید.اکثر موارد این عوارض با درمان درست برطرف خواهد شد اما گاهی لازم است که مجددا فرد تحت کورتاژ یا اعمال جراحی پیچیده تر قرار گیرد.

عفونت لگنی​

زمانی که قطع حاملگی اتفاق می افتد، دهانه رحم باز میشود و ممکن است از این راه باکتری ها به داخل واژن راه پیدا کنند و باعث عفونت شوند . در برخی مواقع با شدت میزان عفونت، لازم است مادر در بیمارستان بررسی شود و تحت مراقبت قرار گیرد.

پیشنهاد سردبیر :  بررسی ازمایش تومور مارکر اختصاصی

پارگی رحم​

در عمل کورتاژ بخصوص زمانی که توسط افراد غیر پزشک انجام شود ممکن است جراحت و صدماتی به رحم وارد گردد و منجر به خونریزی شدید و یا عفونت و تب و درد شکمی شود . در برخی مواقع حاد ممکن است لازم باشد بیمار تحت یک جراحی هیسترکتومی(خارج کردن رحم ) قرار گیرد.

تبعات روحی​

یکی از عوارض سقط جنین ایجاد فشارهای روحی وروانی بر روی مادر است، که در ذیل به چند موارد آن اشاره می نماییم:

 

 افسردگی
تفییرات در خلق خو وبی انگیزگی
کاهش سطح انرژی
کاهش میزان تمرکز
تغییرات وزن
اختلال در خواب و کابوس دیدن
افزایش استرس و اضطراب
احساس گناه
اختلال در روابط زناشویی
در موارد شدید تر تصمیمات خودکشی

قطع حاملگی

عوامل جنینی که شامل تکامل غیرطبیعی سلول تخم با تعداد غیرطبیعی کروموزوم‌ ها است، یک علت قطع حاملگی می باشد.

علت سقط جنین:

– علل مربوط به جنین:

عواملی که شامل تکامل غیرطبیعی سلول تخم با تعداد غیرطبیعی کروموزوم‌ ها است، یک علت سقط می باشد. این علل مسئول حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد سقط ها می باشند. شایع‌ ترین اختلالات مربوط به تعداد کروموزوم ها، تریزومی‌ها هستند که شاخص ترین آن، سندرم داون (تریزومی ۲۱) است که احتمال ابتلا به آن با افزایش سن مادر افزایش پیدا می‌کند. اوج سقط جنین در این گروه در هفته‌ ۸ بارداری است.

تکامل غیرطبیعی سلول تخم با تعداد طبیعی کروموزوم‌ها معمولاً در هفته‌های بالاتر بارداری صورت می‌گیرد. اوج سقط جنین در هفته‌ی ۱۳ بارداری است. احتمال بروز این اختلال با افزایش سن مادر بعد از ۳۵ سالگی افزایش پیدا می‌کند.

– علل مربوط به مادر:

دیگر علت قطع حاملگی، شامل عواملی است که مربوط به مادر بوده و در روند بارداری اختلال ایجاد می کند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود عفونت‌:

وجود عفونت در دستگاه تناسلی مادر یک علت سقط می باشد. برای مثال در صورت عفونت با هرپس تناسلی، شیوع سقط در نیمه‌ اول حاملگی بیشتر خواهد بود. اگر خانمی مبتلا به هرپس تناسلی گردد، تا ۱۸ ماه پس از درمان عفونت نباید باردار شود و گرنه احتمال سقط بالا می‌رود؛

ناهنجاری های رحمی و دهانه رحم:

وجود ناهنجاری های رحمی و دهانه رحم دیگر علت سقط می باشند و در حدود ۱۰ درصد موارد را شامل می شوند. اختلالاتی مانند لیومیوم، سندرم آشرمن و لیومیوم ‌های بزرگ و متعدد باعث سقط  نمی‌شوند مگر اینکه در محل لانه‌گزینی جفت یا نزدیک به آن قرار داشته باشند. عمده ترین علت سقط در سه ‌ماهه‌ دوم بارداری، نقایص ساختاری رحم یا دهانه رحم (سرویکس) می‌باشند، به خصوص وجود نقایصی مانند سرویکس نارسا؛

اختلالات هورمونی:

کمبود پروژسترون، کم‌کاری تیروئید و دیابت از جمله اختلالات هورمونی هستند که احتمال سقط را افزایش می دهند، البته کم‌کاری تیروئید زمانی شانس سقط را افزایش می‌دهد که با آنتی‌بادی ضد تیروئید همراه باشد؛

بیماری ها و مشکلات پزشکی:

وجود بیماری ‌های سیستمیک مزمن مانند دیابت کنترل نشده، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری های کلیوی، سلیاک و … نیز ممکن است یک علت سقط  باشد.

مشکلات مربوط به سیستم ایمنی:

اختلالات مربوط به سیستم ایمنی ممکن است مانع لانه گزینی جنین در رحم شود و در نتیجه باعث قطع حاملگی گردد؛

همچنین قرار گرفتن در معرض موادی مانند سیگار، الکل، کافئین، اشعه های مضر، قرص‌های جلوگیری از بارداری، گازهای بیهوشی، آرسنیک، سرب، فرمالدهید و بنزن نیز خط سقط را افزایش می دهد؛

وارد آمدن ضربه و صدمه مستقیم یا غیرمستقیم به مادر یا جنین نیز دیگر علت سقط می باشد.

به روزرسانی : ۲۹ آذر ۱۴۰۰

منابع :
۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره ۲
۳.منبع شماره ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا