به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۱۱:۱۹ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
ویتامین D در بدن انسان

ویتامین D در بدن انسان

نقش ویتامین D در بدن انسان

نقش ویتامین D در بدن انسان

ویتامین D ، برای رشد مناسب و تشکیل دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری است . دو نوع از ویتامین دی در خون وجود دارد که به نام‌های ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی و ۱و۲۵ دی هیدروکسی ویتامین دی موسوم هستند. راه‌های تامین ویتامین دی، شامل نور خورشید، منابع غذایی (ماهــی هــای چــرب، روغــن کبــد ماهــی و بــه مقــدار کمتــر تخــم مــرغ) و مکمل ویتامین D است.

مصرف ویتامین D

ویتامین D ، برای رشد مناسب و تشکیل دندان‌ها و استخوان‌ها ضروری است.

مشکلات کمبود ویتامین D در بدن

نقش اصلی ویتامین D کمک به تنظیم سطح کلسیم، فسفر و (تا حدی کمتر) منیزیم در خون است.این ویتامین برای رشد و سلامت استخوان بسیار مهم و حیاتی است. بدون این ویتامین استخوان‌ها نرم، بد فرم و قادر به ترمیم طبیعی خود نخواهند بود؛ کمبود این ویتامین باعث بیماری هایی مانند راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می‌شود. اگر میزان ویتامین دی در بدن کم باشد، بدن در مقابل بیماری های عفونی از جمله ویروس کرونا دچار حساسیت بیشتری می شود.

مصرف ویتامین D و افزایش سطح ایمنی

همچنین نشان داده شده است که ویتامین Dدی به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این عملکردهای دیگر ویتامین دی ، در سایر اختلالات مانند خود ایمنی و سرطان نقش دارد.

فقر ویتامین دی در انسان

افراد مسن یا چاق، افرادی که به میزان کافی در معرض آفتاب قرار ندارند، افرادی با پوست تیره و افرادی که از داروهای خاص برای مدت طولانی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند.

راهکار تامین ویتامین دی  بدن

قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی معمولاً دو روز در هفته و بین ۵ تا ۲۰ دقیقه کافی می باشد. افرادی که در معرض آفتاب کافی نیستند لازم است ویتامین D مورد نیاز خود را از منابع غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنند.

پیشنهاد سردبیر :  روماتیسم و علل ایجاد آن

آزمایش ویتامین دی برای چه افرادی الزامی است ؟

  • افرادی که شواهدی از بیماری استخوان وجود داشته باشد.
  • افرادی که در معرض خطر کمبود این ویتامین است.

مضرات مصرف بیش از حد ویتامین دی

ویتامین D جزو ویتامین هایی است که دریافت بیش از حد آن (سطح بالای ۱۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر)، منجر به مسمومیت و عوارض خطرناک برای فرد می‌شود ؛ پس از مصرف خودسرانه اجتناب کنید !


مصرف ویتامین دی بهنگام دچار بیماری کرونا

شواهد نشان می دهند که کافی بودن مقدار ویتامین دی در بدن، باعث بهبود سیستم ایمنی و افزایش قدرت مقابله با عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری ها و ویروس ها می شود. ناشناخته ها در مورد ویروس کرونای جدید زیاد است و نقش ویتامین D، در مقابله با عفونت ناشی از این ویروس ثابت نشده است.

آزمایش خود را در آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا انجام دهید و اگر هم امکان مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارید پرسنل حرفه ای ما برای انجام آزمایش ویتامین دی در منزل و یا انجام آزمایش ویتامین دی در محل کار شما میتوانند مراجعه کنند تا شما در نهایت آرامش آزمایش خود را انجام و از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

به روز رسانی:۵ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا