به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۰۹ ۳:۴۸ بعد از ظهر

saba-logo-lab.png
آلرژی یا حساسیت

آلرژی یا حساسیت

آلرژی چیست؟

آلرژی یا حساسیت

آلرژی یا حساسیت به واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به مواد موجود در طبیعت گفته می شود. موادی که باعث ایجاد این واکنش می گردند، مواد حساسیت زا (آلرژی زا) یا آلرژن نامیده می شوند. آلرژن های شایع شامل آلرژن تنفسی، غذایی، بعضی از داروها و مواد آرایشی و بهداشتی و همچنین سموم برخی از حشرات می باشند.

به طور معمول یک واکنش آلرژیک ممکن است در هر قسمتی از بدن که سلول های ایمنی قرار دارند نظیر پوست، چشم، بینی، دیواره ی معده، سینوس ها، گلو، ریه ها روی دهد. در واقع سلول های سیستم ایمنی بدن با مواد آلرژی زایی که در تماس با پوست قرار می گیرند، تزریق و یا از طریق استنشاق یا بلع وارد بدن می گردند، مقابله نموده و منجر به ایجاد علایم آلرژی می گردند.

واکنش آلرژیک

ه طور معمول یک واکنش آلرژیک ممکن است در هر قسمتی از بدن که سلول های ایمنی قرار دارند نظیر پوست، چشم و…

علائم آلرژی یا حساسیت​

علائم آلرژی با توجه به نوع آن و قسمتی از بدن که درگیر آن است، متفاوت است، بعضی از این علایم عبارتند از: قرمزی و خارش پوست و گرفتگی بینی، آبریزش بینی و چشم، عطسه های مکرر، خارش و قرمزی چشم، کهیر و جوش های پوستی، آسم (کوتاه شدن نفس، سرفه مزمن، خس خس سینه و تنگی نفس)، دردهای شکمی، درد و گرفتگی در ناحیه قفسه سینه، مشکلات بلع، سرگیجه، نفخ، حالت تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و در موارد نادر آنافیلاکسی (کاهش فشار خون، شوک و مرگ) می باشد.

عوامل موثر در ایجاد آلرژی

استعداد ژنتیکی​

افرادی که یکی از والدین آنها دارای بیماری های آلرژیک باشند از احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های آلرژیک برخوردار می باشند.

عوامل محیطی​

در معرض قرار گیری با مواد آلرژی زا مانند گرده ی گیاهان، نیش حشرات، آلودگی هوا و فضولات حیوانات.

عوامل خطر​

کم جمعیت بودن خانواده، داشتن زندگی مدرن، رژیم غذایی خاص، استفاده زود هنگام از آنتی بیوتیک و در معرض قرار گرفتن با دود سیگار.

عوامل موثر در ایجاد حساسیت

قرمزی و خارش پوست و گرفتگی بینی، آبریزش بینی و چشم، عطسه های مکرر و.. علائم حساسیت میباشد.

مواد حساسیت زای خارج خانه​

مواد حساسیت زای تنفسی خارج از خانه و یا به طور کلی خارج از محیط های مسقف به طور عمده شامل گرده گیاهان و اسپور (هاگ) قارچها می باشند. این مواد حساسیت زا از شایعترین عوامل ایجاد بیماری های آلرژیک تنفسی مانندآلرژی یا حساسیت فصلی و همچنین آسم در انسان محسوب می شوند.

اسپور یا هاگ برخی از گونه های قارچ ها و کپک ها یکی دیگر از عوامل شایع ایجاد آلرژی تنفسی مانند رینیت آلرژیک (آلرژی بینی) یا آسم آلرژیک می باشند. شایع ترین قارچ هایی که در محیط خارج از خانه باعث ایجاد آلرژی تنفسی می شوند شامل گونه هایی از قارچ کلادسپوریوم و همچنین گونه هایی از قارچ های آلترناریا و پنی سیلیوم می باشند.

مواد حساسیت زای داخل خانه

مایت ها یا هیره های گرده و غبار منزل بندپایانی کوچک (حدود ۰٫۲- ۰٫۳ میلی متر) بوده و در فضای داخلی اماکن سرپوشیده ای که از رطوبت بالایی برخوردارند زندگی می کنند. آنها برای سلامتی انسان مضر هستند و اغلب موجب واکنش های آلرژیک مانند آسم، آبریزش بینی و چشم، عطسه، مشکلات تنفسی و التهاب پوستی می گردند.

مایت ها در محیط های گرم و مرطوب رشد نموده و از مواد آلی موجود در گرد و خاک خانه تغذیه می کنند. قسمت اعظم این مواد آلی شامل سلول های مرده پوست بدن انسان، قارچ ها، کپک ها و ذرات ریز مواد غذایی پخش شده در سطح خانه است. مایت ها در داخل خانه به طور عمده در الیاف فرش، موکت، بالش و تشک زندگی می کنند. پوشاندن کامل محل سکونت با فرش می تواند شرایط را برای حضور مایت ها در خانه فراهم نماید. متاسفانه مایت ها از مهمترین عوامل ایجاد و یا تشدید علائم بیماری آسم در کودکان می باشند. همچنین تحقیقات نشان میدهد تکثیر این موجودات در مناطق گرم و خشک نیز بدلیل استفاد از تجهیزات خنک کننده نیز افزایش یافت.

عوامل موثر در ایجاد حساسیت

تشخیص آلرژی با آزمایش خون شما تشخیص داده شده و میزان آن اندازه گیری می شود.

انواع حساسیت یا آلرژی​

برحسب اینکه ماده حساسیت زا از چه طریقی وارد بدن شود آلرژی به چهار گروه تقسیم می گردد:

در صورتی که ماده ی حساسیت زا (بعضی از غذاها و یا داروها) از طریق بلعیدن وارد بدن شود، ایجاد آلرژی غذایی می نماید.​
از راه تنفس وارد بدن می شود و ایجاد آلرژی تنفسی می کند.​
با تماس با پوست ایجاد آلرژی پوستی می نماید.​
از طریق نیش حشرات (نیش زنبور و یا بعضی از حشرات) و یا از راه تزریق دارو (نظیر پنی سیلین) وارد بدن فرد می گردد و موجب ایجاد آلرژی می شود.​

پیشنهاد سردبیر :  درگیری با عفونت مجدد به امیکرون

​آزمایش خون برای تشخیص آلرژی​

تشخیص آلرژی با آزمایش خون در واقع به این صورت است که میزان آنتی بادی های خاص آلرژن در خون شما تشخیص داده شده و میزان آن اندازه گیری می شود. هنگامی که با یک عامل آلرژی در تماس باشید، بدن شما علیه آنتی بادی فعالیت می کند.

آنتی بادی ها به سلول های بدن می گویند که مواد شیمیایی خاصی آزاد کنند. این مواد شیمیایی همان چیزی هستند که باعث علائم آلرژی می شوند. ایمونوگلوبولین E (IgE) یک آنتی بادی است که به شدت با پاسخ آلرژی در بدن مرتبط است.

تشخیص آلرژی با آزمایش خون شامل حداقل ۱۰ مورد از آلرژی های شایع است. از جمله این آلرژی ها، گرد و غبار، حساسیت به درختان، حساسیت به چمن و علف هستند. با آزمایش خون می توان آلرژی‌های ناشی از مواد غذایی را نیز تشیخیص داد.

انواع تست خون آلرژی

آزمایش آلرژی خون موجب کشف و اندازه گیری مقدار آنتی بادی خاص آلرژی زا در خون می شود. هنگامی که فرد با یک ماده ی آلرژی زا در تماس باشد، بدن اقدام به تولید آنتی بادی در برابر آن می کند . آنتی بادی ها به سلول های بدن می گویند تا مواد شیمیایی خاص را منتشر کنند. این مواد شیمیایی همان هستند که باعث بروز علائم آلرژی می شود. ایمونوگلوبولین IgE) E ) یک آنتی بادی است که واقعاً با پاسخ آلرژی بدن در ارتباط است.

آزمایش خون حساسیت معمولاً حداقل ۱۰ مورد از رایج ترین محرک های آلرژی، از جمله گردوغبار، شوره حیوانات خانگی، درختان، علف ها، علف های هرز و کپک های مربوط به محل زندگی شما را غربال می کند. آنها به ویژه در تشخیص آلرژی غذایی مفید هستند.

آزمایش خون آلرژی با استفاده از آزمون ایمونواسی انجام می شود و شامل موارد ذیل است: ​

آزمون ایمونوسوربنت متصل به آنزیم ( ELISA ) و یا EIA​
( Radioallergosorbent (RAST​
ELISA مقدار آنتی بادی ماده ی آلرژی زای خاص در خون را اندازه گیری می کند.​
RAST به دنبال آنتی بادی های مربوط به آلرژن های خاص است تا محرک های آلرژی را شناسایی کند. از زمان معرفی آزمون ELISA ، تست RAST کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
آلرژی می تواند موجب افزایش انواع خاصی از سلول های سفید خون شود. اگر پزشک فکر کند که فرد آلرژی دارد، آزمایش خون برای بررسی تعداد سلول های سفید خون که شامل شمارش یک نوع از سلول های سفید به نام ائوزینوفیل است، انجام می شود.​
با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماری های دیگر می توانند منجر به افزایش سلول های سفید خون شوند.

تست پوست آلرژی

تست پوست آلرژی، روشی ارجح است.

چرا تست های آلرژی انجام می شوند؟

تست پوست آلرژی، روشی ارجح است، اما در برخی موارد آزمایش خون ممکن است تجویز شود.
آزمایش خون آلرژی توصیه می شود، اگر شما:

پیشنهاد سردبیر :  ویروس کرونا چگونه منتقل می­ شود؟

•از یک داروی مشخص استفاده می کنید که با نتایج آزمایشها تداخل داشته باشد و نتوان مصرف آن را برای چند روز متوقف نمود. این داروها شامل آنتی هیستامین ها، استروئیدها و داروهای ضدافسردگی می باشد.

•آسم کنترل شده ی ضعیفی داشته باشید.

•اگزمای شدید، آماس پوست، پسوریازیس و یا یکی دیگر از بیماری شدید پوستی را داشته باشید.
•ممکن است یک واکنش شدید در طول آزمایش پوست وجود داشته باشد و یا دارای سابقه آلرژیک تهدیدکننده حیات به نام آنافیلاکسی باشید.

دکتر شما ممکن است آزمایش خون را تجویز کند تا بررسی شود درمان آلرژی شما (ایمونوتراپی) چگونه در حال تأثیر است. آزمایش خون ممکن است نشان دهد که آیا رشد آلرژی شما متوقف شده است یا خیر.

با تست های آلرژی شناسی آشنا شویم

آلرژی یا به نام عامیانه حساسیت، واکنش شدید سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به عوامل مختلف محیطی، خوراکی، حیوانی و … می باشد. آلرژی در افرادی مشهود است که دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار می باشند که حتی به مواد بی ضرر نیز واکنش نشان می دهد. آلرژی به گونه های مختلف و متفاوت در افراد مشاهده می گردد. علائمی مانند آبریزش بینی، خارش، جوش های پوستی، تنگی نفس و…

دو نوع آزمایش، از طریق پوست و خون برای تشخیص آلرژی وجود دارد؛ در این مقاله آزمایشات خونی تشخیص آلرژی مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان آلرژی شما

دو نوع آزمایش، از طریق پوست و خون برای تشخیص آلرژی وجود دارد.

رست تست را بشناسیم (Rast)

چنانچه فردی مبتلا به آلرژی باشد به عنوان بهترین راه تشخیص آلرژی، تست خونی رست به وی پیشنهاد می گردد. شایان ذکر است این تست متفاوت از تست های پوستی تشخیص آلرژی می باشد. در این تست آنتی بادی های IgE سرم خون مورد بررسی قرار می گیرند. IgE آنتی بادی همراه با پاسخ های آلرژیک می باشد. اگر نتایج آزمایش های یک فرد نشان دهد که سطح IgE وی در برابر گرده های گل در خون افزایش می یابد، این فرد به گرده های گل حساسیت دارد.

قابل ذکر است که یک فرد ممکن است طی دوره ای طولانی دارای IgE مثبت در برخورد با آلرژن باشد در نتیجه تست های تکمیلی می تواند جهت تشخیص بهتر به پزشک کمک کنند. از Rast تست یاradioallergosorbenttest در تشخیص مایت ها، آلرژن های سگ و گربه، گرده علف ها، گرده درختان، علف های هرز و کپک ها استفاده م یشود. این تست در تشخیص آلرژن هایی مانند مایت ها و آلرژن های گربه و سگ همانند تست تشخیص آلرژی پوستی می باشد.

جهت تشخیص از راه پوست لازم است فرد آنت یهیستامین و سایر داروهای ضدآلرژی خود را مدتی قبل از انجام تست قطع نماید تا نتیجه ی کاذب از تست دریافت نشود. در مواردی که شدت آلرژی بالاست و فرد قادر به حذف داروهای خود نیست می توان از این تست جهت تشخیص استفاده کرد. تست Rast در سال ۱۹۷۰ شناسایی شد و در سال ۱۹۸۹ به عنوان بهترین تست تشخیص واکنش های آلرژیک شناخته شد.

پیشنهاد سردبیر :  عوارض احتمالی واکسن سینوفارم

مزایای استفاده از روش Rast

این تست قابلیت تشخیص ۴۰ آلرژن مختلف به طور جدا، مانند آلرژن های حیوانات مثل سگ، گربه و اسب، آلرژن های خوراکی مانند زرده یا سفیده تخم مرغ و همچنین آلرژنهای فصلی و محیطی و … را در قالب یک کیت تشخیصی دارا می باشد. لازم به ذکر است نحوه جوابدهی به صورت نمودار و کاملاً جدا ارائه میگردد. در زیر به برخی از مزایای تست فوق اشاره می گردد:
افزایش حساسیت تست بدون کم شدن اختصاصیت، عدم نیاز به قطع داروهای ضدحساسیت و ارائه منحنی های درجه بندی شده بعد از حصول نتایج عالی.

نحوه ی کار

ماده ای شبه آلرژن به خون فرد اضافه می گردد. این ماده در خون به یک پلیمر جامد متصل می شود، بعد از چند دقیقه می توان مقدار زیادی آنتی بادی IgE که آنتی بادی شاهد واکنش های آلرژیک می باشد را مشاهده کرد.

عنوان allergen-specific IgE به دلیل متفاوت بودن تایپ های ایمونوگلوبین ها که به هر آلرژن، جداگانه متصل می شود تعلق م یگیرد؛ یعنی هر آلرژن به IgE منحصربه فرد خویش متصل می گردد. در نتیجه اگر فرد به یک ماده آلرژن، آلرژی داشته باشد و مورد آزمایش قرار گیرد، IgE منحصر به نوع آن آلرژن به آن متصل می گردد و سایر IgE ها واکنشی نشان نمی دهند. بعد از فرآیند فوق، یک سرم آنتی IgE رادیواکتیو مشتق شده از بیمار جهت آلرژن خاص شده را به آن اضافه می کنند. این عمل به آزمایشگاه اجازه می دهد تا مقدار allergen-specific IgE را اندازه گیری نماید.

تعیین غلظت IgE در سرم فرد

در اشخاص آلرژیک، تعیین میزان ایمونوگلوبین ها مانند IgE ضروری است. موارد مختلفی مانند سن، جنس، نژاد و وضعیت آتوپیک بر روی میزان IgE تأثیرگذار است. IgE نسبت به آنتی بادی های دیگر دارای فراوانی کمتری است و غلظت سرمی آن -۰.۳ ug/ml 0.1 یا ۱۰۰-۳۰۰ ng/ml می باشد و نیمه عمر آن کوتاه ( ۲ روز) است.

واکنش های آلرژیک به دو شکل می باشند؛ با واسطه IgE و مستقل از IgE . تمایز آنها به سبب نوع روش های درمانی متفاوت بسیار حائز اهمیت می باشد. در مورد زیاد شدن حساسیت آلرژیک،
خودداری کردن از آلرژن و ایمونوتراپی با آنتی ژن اختصاصی و همین طور در موردهای غیرآلرژیک، درمان های حمایتی دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک به دو شکل می باشند؛ با واسطه IgE و مستقل از IgE .

تستهای انجام شونده برای تشخیص آلرژی

۱- آزمایش خون
۲- آزمایشهای همورال، برای تعیین غلظت IgE تام و اختصاصی
۳- آزمایش های سلولی، برای شمارش ائوزونوفیلها و بازوفیل ها
۴- آزمایش های جلدی مانند تست بررسی اندامهای موردنظر: برونش، بینی، مخاط چشمبه دلیل اینکه میزان IgE در سرم کم می باشد، آزمایش هایی که برای کنترل و بررسی آن استفاده می شود باید دارای حساسیت بالایی باشند.آزمایش حساسیت شامل آزمایش نمونه خون یا پوست به منظور مشخص نمودن این مسئله است که چه مواد حساسیت زایی سبب بروز حساسیت در فرد می شوند. معمولاً برای مشخص نمودن عامل بروز حساسیت از آزمایش حساسیت پوستی بیشتر از آزمایش حساسیت خون استفاده می شود، علت این مسئله آن است که آزمایش حساسیت پوستی سریع تر، قابل اعتمادتر و به طور کلی نسبت به آزمایش حساسیت خونی کم هزینه تر است، هرچند بنا به تشخیص پزشک، انجام هر یک از این آزمایش ها ممکن است برای مشخص نمودن عامل حساسیت زا تجویز گردد.به روز رسانی : ۳ آذر ۱۴۰۰منابع :

۱.منبع شماره ۱

۲.منبع شماره ۲

۳.منبع شماره ۳

۴.منبع شماره ۴

۵.منبع شماره ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا