به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۲-۰۶ ۱۱:۳۳ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
آنفولانزا و پیشگیری از آن

آنفولانزا و پیشگیری از آن

آشنایی با بیماری آنفولانزا

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک بیماری معمول است، عفونت این بیماری از طریق قطرات وارد بدن فردی دیگر می‌شود. این ویروس داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌کند.در زمستان علائم آنفولانزا مشاهده میشود و اوج آن در ماه بهمن است. اما احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید.

سویه‌هایی مختلفی از این بیماری وجود دارد. هرساله پزشکان و محققان سویه مربوط به بیماری را مشخص می‌کنند. پس از شناسایی سویه‌ها از آن‌ها برای تهیه واکسن آنفولانزا استفاده می‌شود. واکسن آنفولانزا یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا است.

آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری عفونی معمول است.

خلاصه ویژگی‌های بیماری آنفولانزا​

دوره کمون آنفولانزا در حدود ۴-۱ روز است.

آنفولانزا مسری است و علائم آنفولانزا می‌تواند تا ۱۴-۷ روز باقی بماند.

پزشکان برای تشخیص بیماری آنفولانزا، سابقه بیمار را چک کرده، وضعیت بیمار را معاینه کرده و چند آزمایش انجام می‌دهند.

آنفولانزا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گسترش پیدا می‌کند، این بیماری از فردی به فرد دیگر و به وسیله قطرات هوایی ایجاد شده توسط عطسه و سرفه جا به جا می‌شود. و به صورت غیرمستقیم نیز از طریق لمس قطراتی که روی سطح آلوده قرار گرفته‌اند منتقل می‌شود.

ویروس‌های آنفولانزا سه نوع هستند

این انواع با A، B و C مشخص می‌شوند و معمولاً آنفولانزا نوع A بیشترین مشکلات را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد.

بیشتر افرادی که به آنفولانزا فصلی و نوع مرسوم آن مبتلا می‌شوند طی ۱ الی ۲ هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما برخی از افراد با مشکلات جدی مانند ذات‌الریه روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند زندگی آن‌ها را نیز تهدید کند.

آنفولانزا می‌تواند مشکلات مزمن سلامتی را بدتر کند.

واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا می‌تواند از بسیار از بیماری‌ها و مرگ‌های ایجاد شده توسط آنفولانزا فصلی جلوگیری کند.

آنفولانزا نوع A می‌تواند تغییرات آنتی‌ژنی متعددی داشته باشد، از این رو باید واکسن جدیدی برای آن تهیه شود و افراد مختلف نیز باید این واکسن را به صورت سالیانه دریافت کنند. محققان در حال توسعه تکنولوژی جدید تهیه واکسن هستند.

در آوریل سال ۲۰۰۹ سویه جدیدی از ویروس آنفولانزا که با عنوان H1N1 جدید یا آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود در مکزیک مشاهده و سریعاً در سراسر جهان انتشار پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلامیه‌ای برای وضعیت اضطراری پاندمی آنفولانزا ارائه کرد. با گذشت زمان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این پاندمی در سال ۲۰۱۰ به پایان خواهد رسید. در سال ۲۰۱۲ سویه جدیدی از این بیماری، H3N2v منتشر شد اما وضعیت انتشار آن تا به امروز خطرناک نبوده است.

تاثیرگذاری واکسن آنفولانزا هر سال متفاوت است. چرا که سویه‌هایی مختلف این بیماری سالیانه تغییر می‌کند.

روش‌های درمانی خانگی

برخی از روش‌های درمانی خانگی می‌توانند علائم آنفولانزا را تسکین دهند.

مانند ویروس آنفولانزا، روش‌های درمانی با دارو نیز در حال تغییر و بهبود هستند، اما در حال حاضر واکسیناسیون بهترین راه دفاعی در برابر آنفولانزا است. اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) داروهای آنتی ویروس را به عنوان مکملی مهم برای ساخت واکسن و کنترل روند بیماری می‌شناسند.

پیشنهاد سردبیر :  چکاپ کامل یا بررسی سلامت بدن

مردم باید این مساله را در نظر بگیرند که پاندمی آنفولانزا می‌تواند علائم شدیدی داشته باشد و در برخی از افراد که نسبت به پاندمی آنفولانزا ضعف دارند می‌تواند منجر به مرگ شود. با این حال واکسن ویروس پاندمی آنفولانزا قبلی (H1N1) در دسترس بوده است و این ویروس نیز بخشی از چرخه ویروس مرسوم آنفولانزا است.

آنفولانزای پرندگان (H5N1)

آنفولانزای پرندگان (H5N1) معمولاً پرندگان را درگیر می‌کند، اما ویروس آنفولانزای پرندگان می‌‌تواند انسان‌هایی که با پرندگان در تماس هستند را نیز درگیر کند.

واکسیناسیون آنفولانزا

افراد مختلف باید با پزشک خود صحبت کرده و تحت معاینه آن‌ها قرار بگیرند تا متوجه شوند علائم آنفولانزا برای آن‌ها چگونه خواهد بود.

واکسیناسیون آنفولانزا نمی‌تواند از ابتلا به کروناویروس جلوگیری کند.

احتمال دارد به صورت همزمان به هر دو بیماری کوید-۱۹ و آنفولانزا مبتلا شوید.

درصورتی که واکسن آنفولانزا را تزریق کرده‌اید بهتر است واکسن کروناویروس را نیز تزریق کنید. هنوز تاریخ مشخصی برای توزیع واکسن کرونا در نظر گرفته نشده است و سازمان غذا و دارو نیز این واکسن را تایید نکرده است.​

پیشگیری از آنفولانزا

واکسن آنفولانزا یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا است.

انواع ویروس آنفولانزا

Type A :

در انسان و حیوان بیماری زاست مسئول بروز اپیدمیهای بزرگ است. آنفلوانزای نوع A توانایی مبتلا کردن حیوانات را دارد، اگرچه بیشتر احتمال دارد که افراد از بیماری های همراه با این نوع آنفلوانزا رنج ببرند. پرنده های وحشی عمدتاً به عنوان میزبان این ویروس عمل می کنند. ویروس آنفلوانزای نوع A به صورت ثابت در حال تغییر است و عموماً مسئول اپیدمی های بزرگ آنفلوانزا است. ویروس A2 آنفلوانزا توسط افرادی گسترش پیدا م یکند که قبلاً مبتلا شد هاند. متداول ترین نقاط آنفلوانزا، سطوحی هستند که فرد مبتلا لمس کرده است و اتا قهایی که در آن اخیراً بوده است به خصوص نواحی که در آن عطسه کرده است.

Type B :

عمدتاً در کودکان بیمار یزاست. اپیدمیهای آن خفیف تر است برخلاف ویروس آنفولانزای نوع A، نوع B تنها در انسان ها یافت می شود. ویروس آنفولانزای نوع B می تواند واکنش شدیدتری نسبت به ویروس آنفولانزای نوع A ایجاد کند اما به ندرت آنفولانزای نوع B می تواند به شدت آسیب رسان باشد. آنفولانزای نوع B به زیرگروههایی تقسیم نمی شود و هیچ همه گیری ایجاد نم یکند.

Type C :

بندرت در انسان دیده شده و ایجاد اپیدمی نمی کند. خفیف تر از نوع A یا B است. افراد عموماً از آنفولانزای نوع C خیلی ناخوش نمی شوند. آنفلولانزای نوع C باعث اپیدمی نمی شود.

انواع ویروس آنفولانزا

کودکان با سن کمتر از ۵ سال و بخصوص کودکان با سن کمتر از دو سال در مواجهه با آنفولانزا گروه پرخطری اند.

علائم بیماری آنفولانزا​

بالا بودن درجه حرارت بدن درجه حرارت بدن به مدت بیش از دو روز بیشتر از ۸/ ۳۷ درجه سانتی گراد باشد.​
ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا دو گوش.​
احساس درد در گوش خود و ادامه آن به مدت بیش ازچند روز.​
آبریزش و گرفتگی بینی بیش از ۱۰ روز.​
سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبزرنگ.​
گلودرد بیش از ۴۸ ساعت به هنگام بلع غذا.​
حساسی تهای پوستی یا جلدی غیرقابل توجیه.​
سفتی گردن همراه با سردرد مداوم.​
درد در ناحیه سینوزیت ها، تب و ترشحات زرد یا سبز رنگ بینی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد.​

پیشنهاد سردبیر :  معرفی انواع واکسن های رایج کرونا

گروه های پرخطر در برابر ویروس آنفولانزا​

کودکان با سن کمتر از ۵ سال و بخصوص کودکان با سن کمتر از دو سال.​
بالغین با سن بیش از ۶۵ سال​
افراد مبتلا به بیمار یهای مزمن ریوی مثل آسم، بیمار یهای قلبی عروقی به جز فشارخون، بیماری های کلیوی و کبدی، خونی مانند سیکل سل بیماری های نورولوژیک، عصبی عضلانی و بیماری های متابولیک مانند دیابت.​
افراد دچار ضعف ایمنی به دلیل داروها یا HIV.​
زنان باردار در سه ماه دوم و سوم.​

افراد با سن کمتر از ۱۹ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین قرار دارند.​
افرادی که در مراکز نگهداری مانند خانه سالمندان زندگی می کنند.به دلایل زیر مراقبت از آنفلوانزا حائز اهمیت است​
غیرقابل پیشبینی بودن وقوع اپیدمی آنفلوانزا.​
سرعت انتشار بسیار بالا.​
عوارض و مر گومیر بخصوص در گروه های در معرض خطر.​
ایجاد سوشهای جدید ویروسی که سیستم ایمنی انسان نسبت به آن حساس است.​
عواقب گسترده اجتماعی و اقتصادی به دنبال اپیدمی.​

علائم سرماخوردگی

یک بیماری ویروسی است که به نام سرماخوردگی شدید هم شناخته می‌شود.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که به نام سرماخوردگی شدید هم شناخته می‌شود. این بیماری به طور مستقیم سیستم تنفسی، بینی، گلو و ریه‌ها را هدف گرفته و آنها را درگیر می‌کند. انواع این بیماری ویروسی می‌تواند به حدی باشد که به مرگ افراد منجر شود. معمولا اشخاصی که جزو یکی از گروه‌های زیر باشند، هم بیشتر در معرض این بیماری واگیردار هستند و هم در محدوده خطر قرار دارند:

کودکان زیر ۵ سال، به‌ویژه آنهایی که کمتر از ۶ ماه سن دارند.​
سالمندان بالای ۶۵ سال​
کادر درمان و پرستاران​
زنان باردار و زنانی که در دو هفته اول بعد از زایمان هستند​
افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند​
کسانی که بیماری زمینه‌ای مانند آسم، بیماری قلبی، بیماران کلیوی، مشکلات کبد و دیابت​
افرادی که خیلی چاق هستند​

علائم یکسان آنفلونزا و سرماخوردگی

اما موضوع جایی پیچیده می‌شود که برخی علائم و نشانه‌های میان آنفلونزا و سرماخوردگی معمولی یکسان است. در سرماخوردگی معمولی ممکن است تب، سردرد، آبریزش بینی و سرفه هم داشته باشید. به همین دلیل تشخیص ویروسی یا باکتریایی بودن آن سخت می‌شود. معمولا در سرماخوردگی عامل اصلی ویروس، راینوویروس است. اما باکتری هم می‌تواند باعث بروز این بیماری شود که در این حالت نشانه‌های سرماخوردگی قوی‌تر است و تا خوب شوید زمان بیشتری طول می‌کشد.

اما در آنفلونزا جز علائم سرماخوردگی، شاهد موارد دیگر مانند بدن درد، گرفتگی بینی، تعریق و حتی اسهال و استفراغ هستیم. نکته دیگر این است که سرماخوردگی کم‌کم بروز می‌کند، ولی آنفلوآنزا سرعت بیشتری دارد و علائمش ناگهانی دیده می‌شود.

پیشگیری از بیماری

پیشگیری بهتر از درمان است.

چگونه از آنفلوانزا پیشگیری کنیم؟

همیشه از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه بتوانید آنفلوآنزا را ناامید کنید، بهترین کار این است که در مرحله اول، ایمنی بدنتان را تقویت کنید. برای این کار می‌توانید در طول سال از انواع پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات تازه، لبنیات و ویتامین‌های مکمل استفاده کنید. ضمن اینکه به کمک ورزش می‌توانید بدنتان را تقویت کنید.

پیشنهاد سردبیر :  برگه جامع آزمایش PT & INR

اما دومین روش پیشگیری این است که در روزهای پایانی شهریور یا در مهر ماه که شروع فصل این بیماری است، واکسن آنفلوآنزا بزنید. بسیاری از متخصصان نظرشان بر این است که همه افراد بالای ۶ ماه باید این واکسن را تزریق کنند.

اما به صورت کلی افراد زیر در اولویت هستند: ​

سالمندان​
بزرگسالان بالای ۵۰ سال​
زنان باردار​
بچه‌های کوچک​
افرادی که ایمنی کمی دارند​
افراد دارای بیماری زمینه‌ای​
کادر درمان​
کار مهم دیگری که در پیشگیری از آنفلوانزا باید انجام دهید، رعایت نکات بهداشتی است. باید به طور مرتب دست هایتان را بشویید تا از انتقال این بیماری جلوگیری شود. ضمن اینکه می‌توانید در فصل شیوع این بیماری از ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده هم استفاده کنید.

رعایت نکات بهداشتی

باید به طور مرتب دست هایتان را بشویید تا از انتقال این بیماری جلوگیری شود.

زمان سرایت بیماری آنفلونزا در انسان

از یک روز قبل از شروع علائم تا ۷ روز بعد از شروع آن، بیماری از انسان به انسان قابل سرایت است.

راههای انتقال​
تنفسی(عطسه، سرفه و….)​
ترشحات تنفسی فرد بیمار​
دست آلوده از انسانی به انسان دیگر منتقل شود.​

دوره درمان آنفولانزا

دوره معمول درمان بیماری و علائم آنفولانزا در حدود ۳ تا ۴ روز است. اما به طور کلی طول مدت آنفولانزا را بین ۳ تا ۱۰ روز در نظر می گیرند. دوره درمان آنفولانزا با توجه به سیستم ایمنی بدن افراد مختلف، مدت های مختلفی را در بازه های زمانی ذکر شده در برمی گیرد. طبق تجربه می توان گفت که این علائم آنفولانزا در میان کودکان و افراد مسن، مدت بیشتری را در بر گرفته است.​
عدم مصرف دارو و یا استراحت نکردن، از عواملی هستند که می توانند دوره درمانی آنفولانزا را افزایش دهند. توجه داشته باشید که حتما با مشاهده علائم این بیماری، هرچه زودتر خود را تحت درمان قرار دهید تا از عوارض و پیچیدگی های بیشتری که ممکن است با طولانی شدن دوره درمان پیش آید، جلوگیری شود.​

داروهای گیاهی برای درمان آنفولانزا​

همانطور که می دانید، طبیعت با توجه به طیف وسیعی از گیاهان و مواد خوراکی که در خود دارد، همواره یکی از چشم داشت های انسانی برای درمان بیماری های خود بوده است. در مورد داروهای گیاهی که می توان برای درمان علائم آنفولانزا و این بیماری مد نظر داشت می توان نام برد:​
چای زنجبیل​
سوپ مرغ​
چای هل​
دارچین​
زردچوبه​
دم نوش آویشن​
نعنا​
پونه​
عسل​
بخور اکالیپتوس​
شربت آبلیمو​
خردل​
سیر​
پرتقال​
آب درمانی​
در کنار مصرف این موارد، باید توجه داشته باشید که خواب و استراحت مطلق، مهمترین بخش درمانی برای این بیماری های ناشی از عفونت های ویروسی است.​

دوره درمان

دوره معمول درمان بیماری و علائم آنفولانزا در حدود ۳ تا ۴ روز است.

به روز رسانی : ۲ آذر ۱۴۰۰

منابع :
۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره ۲
۳.منبع شماره ۳
۴.منبع شماره ۴
۵.منبع شماره ۵
۶.منبع شماره ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا