به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۳:۳۶ بعد از ظهر

saba-logo-lab.png
روز جهانی معلولین،۱۲ آذر

روز جهانی معلولین،۱۲ آذر

روز جهانی معلولین

روز جهانی معلولین چه روزی است؟

روز جهانی معلولین سوم دسامبر هر سال برابر با ۱۲ آذر ماه است.

هدف از نامگذاری روز جهانی معلولین چیست؟​

هدف از نام‌گذاری سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولین افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است.


شعار روز جهانی معلولین چیست؟​

هر سال سازمان ملل موضوعی را برای مضمون روز جهانی معلولین اعلام می کند. اعلام شعار و موضوع سالانه می‌تواند یک تمرکز اساسی در مورد چگونگی تلاش جامعه برای از بین بردن موانع جسمی، تکنولوژیکی و نگرشی برای افراد معلول در فراهم کند، در سال ۱۹۹۹ از سوی سازمان ملل شعاری با مضمون “امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید” برگزیده شد.

روز جهانی معلولین

روز جهانی معلولین سوم دسامبر هر سال برابر با ۱۲ آذر ماه است.



شعار روز جهانی معلولین ۲۰۱۹ چیست؟​

شعار ۲۰۱۹ “ارتقا مشارکت افراد معلول و رهبری آن‌ها؛ مطابق برنامه توسعه ۲۰۳۰ “است، این مضمون بر توانمند سازی افراد دارای معلولیت برای توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار، مانند آن چه که در برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده است

معلول کیست؟​

کم توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که به علت نقص جسمی یا ذهنی (چه مادرزاد وچه غیر آن) اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده و تا حدی یا به کلی ازتامین ضرورت‌های زندگی عادی فردی یا اجتماعی ناتوان است.

معلول

امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید


انواع معلولیت‌


معلولیت‌ها بر حسب امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی در چهار گروه عمده طبقه‌بندی می شوند و هر کدام از این گروه ها شامل معلولیت‌های متعدد و متنوع می باشند:

پیشنهاد سردبیر :  آبله میمون و راه های انتقال

۱-حواسی که شامل معلولیت های بینایی و شنوایی هستند.

۲-احشایی که شامل معلولیت های قلبی عروقی تنفسی کلیوی و… می باشند.

۳-حرکتی که شامل انواع معلولیت های دستگاه حرکتی و اعصاب است.

۴-معلولیت‌های روانی

انواع معلولیت‌

بر حسب امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی در چهار گروه عمده طبقه‌بندی می شوند.



مشکلات معلولین در ایران​

معلولین در ایران دارای مشکلات متعددی هستند ازجمله:

مشکلات درون و برون‌شهری:

یکی از عمده‌ترین مشکلات معلولین مشکل حمل‌ونقل و جابه‌جایی درون و برون‌شهری است. به‌طور مثال نبود امکانات مناسب بهداشتی بین جاده‌ای برای آن‌ها، نبود امکانات در مراکز خرید و … . اما مهم‌ترین موضوع این بخش که می‌توان به آن پرداخت، نبود امکانات حمل‌ونقل درون‌شهری برای آن‌ها است. نبود صندلی‌های مناسب در مترو و بی آر تی، وجود پیاده‌روهایی با عرض کم و استفاده از مصالح نامناسب برای ساخت آن‌ها و … .

کار:

در ایران قانونی مبتنی بر قانون ۳ درصد وجود دارد که بیان می‌کند در دستگاه‌های دولتی ۳ درصد افراد استخدامی باید از معلولین باشند اما این قانون اجرایی نمی‌شود

برخورد افراد جامعه:

به دلیل عدم فرهنگ‌سازی برخی از معلولین سعی می‌کنند کمتر در جامعه حضور پیدا کنند.

زندگی شخصی:

معلولین در زندگی شخصی خود را افرادی سرشکسته و ناتوان می‌دانند که توان مقابله با دیگر افراد جامعه را ندارند، اما این نگرش در آن‌ها باید دچار تغییراتی شود که این تغییرات با کمک افراد خانواده و دوستان و اطرافیان آن‌ها صورت خواهد گرفت. به استعدادهایی که معلولین دارند باید توجه شود و با استفاده از آن‌ها بتوانند زندگی را از نو آغاز کرده و احساس کمبود یا مزاحمت برای دیگر افراد نداشته باشند.

پیشنهاد سردبیر :  علائم روماتیسم چیست ؟
مشکلات مالی:

معظل اقتصادی معلولین ناشی از نبود شغل مناسب و گاه هزینه‌های سنگین بازتوانی است

تحصیلی:

مشکلات تحصیلی معلولین شامل عدم امکانات در مدارس و دانشگاه‌ها و نگاه مردم جامعه و عدم فرهنگ‌سازی است

ورزشی و رفاهی:

همان مشکل نبود امکانات مناسب برای حمل‌ونقل و هزینه‌های بالای ورزش برای معلولین مانع انجام ورزش برای اکثر معلولین شده است.

ازدواج:

کمتر کسی حاضر می‌شود با فرد معلول ازدواج کند و ازدواج دو فرد معلول نیز باهم دارای زیان‌هایی است که گاه با توجه به معلولیت افراد از مزایای آن پیشی می‌گیرد.

"مشکلات

یاری به معلولان

کمک و یاری رساندن به هم نوع، فضیلتی است بزرگ و در اسلام سفارش زیادی به آن شده است. البته این کمک باید به حال کمک گیرنده مفید باشد و موجب ناراحتی او نشود. کسانی که با انگیزه خودنمایی، ارضای حس خود بزرگ بینی و فخرفروشی به دیگران کمک می کنند، راه خطا می روند. در این میان، کمک به افراد معلول، برداشتن همه موانع و مشکلات نیست، بلکه کمک به انجام کاری است که این افراد از عهده آن برنمی آیند. فراهم ساختن امکانات شرکت واقعی معلولان جسمی در زندگی اجتماعی، در آن ها دلگرمی، اعتماد به نفس و نشاط می آفریند.

یاری به معلولان

معلولین در زندگی شخصی خود را افرادی سرشکسته و ناتوان می‌دانند که توان مقابله با دیگر افراد جامعه را ندارند،

منابع :

منبع شماره ۱

منبع شماره ۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا