به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۱۰ ۶:۳۵ بعد از ظهر

saba-logo-lab.png
سرطان سینه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

سرطان سینه و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

سرطان سینه

سرطان سینه یا پستان

سرطان سینه یا پستان امروزه یکی از مهمترین نگرانی های خانم ها است که خیلی از افراد را نیز درگیر می کند. بسیار مهم است که سرطان پستان در همان ابتدا تشخیص داده شود. بنابراین شما باید علائم سرطان پستان را بطور کامل بشناسید و از راه های پیشگیری و درمان این بیماری کاملا آگاه باشید. در واقع شایعترین سرطان مهاجم در زنان و دومین علت اصلی مرگ و میر در زنان پس از سرطان ریه است.

پیشرفت در تشخیص و درمان از سال ۱۹۸۹ باعث کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان شده است. در سال ۲۰۱۷، در حدود ۲۵۲۷۱۰ مورد سرطان پستان در زنان تشخیص داده شده است که حدود ۴۰۶۱۰ خانم در اثر این بیماری مرده اند. آگاهی از علائم و تشخیص به موقع راه مهمی برای کاهش خطر است. سرطان پستان می تواند بر مردان نیز تاثیر بگذارد.

سرطان‌های پستان

بیشتر سرطان‌های پستان از مجراها یا لوبول آغاز می‌شود.

پستان سه بخش کلی دارد:​

لوبول‌ها: غده‌هایی که شیر در آنها ساخته می‌شود.​
مجراها: لوله‌هایی که شیر را از لوبول به نوک پستان می‌رسانند.​
بافت همبند: بافت لیفی و بافت چربی که بخش‌های دیگر پستان را در برمی‌گیرد و کنار هم نگاه می‌دارد.​
بیشتر سرطان‌های پستان از مجراها یا لوبول آغاز می‌شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق رگ‌های خونی و مسیرهای لنفاوی به سمت بیرون از پستان حرکت کنند و در بقیه‌ی بدن گسترش پیدا کنند. در این حالت می‌گوییم سرطان متاستاز رخ داده است.​

انواع مختلف سرطان سینه کدام هستند؟

شایع‌ترین انواع سرطان پستان این دو نوع هستند:​

سرطان تهاجمی مجاری شیر پستان: در این نوع از سرطان پستان، سلول‌های سرطانی در مجرا شکل می‌گیرند. بعد از پیشروی کم‌کم به سمت بیرون از آن حرکت می‌کنند و به سایر قسمت‌های پستان راه پیدا می‌کنند. این سلول‌ها حتی ممکن است از پستان خارج شوند و سایر مناطق بدن را تحت تأثیر قرار بدهند.​
سرطان تهاجمی لوبولی پستان: در این نوع از سرطان، سلول‌های سرطانی اول در لوبول شکل می‌گیرند و سپس به بقیه‌ی نقاط پستان و خارج از آن حرکت می‌کنند.​
این سرطان انواع دیگری هم دارد که شایع نیستند مثل بیماری پاژه، سرطان مدولاری، سرطان موسینی و سرطان التهابی پستان

آغاز سرطان پستان

بیشتر توده‌های سینه خوش خیم می‌باشد و سرطانی نیست.

سرطان سینه از کجا آغاز می شود؟

می‌تواند از قسمت‌های مختلف آن آغاز شود. بیشتر سرطان‌های پستان از سلول‌های تشکیل دهنده کانال‌هایی که شیر را به نوک پستان حمل می‌کند، شروع می‌شود که آن‌ها را سرطان‌های مجاری یا داکتال می‌نامند. دسته دیگر از غدد شیری (غده‌های تولید کننده شیر مادر) شروع می‌شود و به سرطان‌های لوبولار معروف است. انواع دیگر سرطان‌ پستان شیوع کمتری دارد.
تعداد کمی از سرطان‌ها از سایر بافت‌های سینه شروع می‌شود. این سرطان‌ها، سارکوم‌ها و لنفوم‌ها می‌باشد و به عنوان سرطان سینه شناخته نمی‌شود.

اگر چه بسیاری از انواع سرطان پستان ممکن است که باعث ایجاد یک توده در پستان گردد، اما توده همیشه حس نمی‌شود. بسیاری از سرطان‌های پستان در ماموگرفی‌ها تشخیص داده می‌شود. ماموگرافی می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه (قبل از ایجاد توده یا علایم دیگر) تشخیص دهد.
مهم است بدانیم که بیشتر توده‌های سینه خوش خیم می‌باشد و سرطانی نیست. توده‌های غیر سرطانی سینه، اگر چه رشد غیر طبیعی دارد، اما به خارج از سینه گسترش نمی‌یابد و عامل تهدید کننده‌ای برای زندگی نیست. با این حال برخی توده‌های خوش خیم پستان می‌تواند خطر ابتلای زنان به سرطان پستان را افزایش دهد. هر گونه تغییر یا توده در پستان باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد تا خوش خیم و بدخیم بودن آن تعیین شود.​

چگونه سرطان سینه گسترش می‌یابد؟

اگر سلول‌های سرطانی به خون یا سیستم لنفاوی وارد و به سایر قسمت‌های بدن منتقل شوند، سرطان پستان گسترش می‌یابد.
سیستم لنفاوی، شبکه‌ای از عروق لنفاوی است که در سراسر بدن یافت می‌شود و گره‌های لنفاوی را به هم متصل می‌کند. گره‌های لنفاوی مجموعه‌ای از اجزای کوچک لوبیا شکل است که محل تجمع سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌باشد. مایع روشن داخل عروق لنفاوی حاوی مواد زاید و همچنین، سلول‌های سیستم ایمنی بدن است که لنف نام دارد. همچنین، عروق لنفاوی، این مایع را از پستان خارج می‌کند. در مورد سرطان پستان، سلول‌های سرطانی می‌تواند به عروق لنفاوی راه یابد و در گره‌های لنفاوی رشد کند. همچنین، بیشتر عروق لنفاوی پستان به غدد لنفاوی زیر وارد می‌شود.​
۱.گره‌های لنفاوی زیر بغل​
۲.گره‌های لنفاوی اطراف استخوان ترقوه (گره‌های لنفاوی بالا و پایین استخوان ترقوه)​
۳.گره‌های لنفاوی داخل قفسه سینه و در نزدیکی استخوان پستان​

علائم سرطان سینه در زنان

در صورت مشاهده هر یک از علائم برای بررسی و معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.​

علائم سرطان سینه در زنان کدام است؟

به طور کلی سرطان سینه مانند سرطان های دیگر در اکثر مواقع علائمی دارد و اگر فرد آگاهی لازم را درباره علائم و نحوه تشخیص سرطان سینه داشته باشد مسلما در زمان بهتر و زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده و در نهایت نتیجه بهتر را دریافت می کند.

پیشنهاد سردبیر :  باور های غلط درباره کرونا

به تعدادی از این علائم در زیر اشاره میکنیم:​

تغییر در دوران قاعدگی​،تغییرشکل در نوک سینه​، دردی که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نمی‌رود و ثابت است و حتی به مرور بد تر میشود.​
توده تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نرود.​ ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها​، قرمزی و تورم​،بزرگ شدن توده‌های غدد لنفاوی زیر بغل​، رگ قابل مشاهده روی سینه‌​،فرو رفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل​، بزرگ شدن یکی از سینه‌ها​،خارش پوست و حساسیت در پوست یا جوش روی سینه​، تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها​، توده سفت با گوشه‌های نا منظم​، فرو رفتگی در سطح سینه‌ها​، توده‌ای قدیمی که بزرگ‌تر شده است​. بافت پوست به شکل پوست پرتقال در آمده باشد​، کاهش وزن بی دلیل​،

اگر دارای یک یا دو علائم بالا بودید نمیتوانید به طور قطع بگویید که به سرطان پستان مبتلا هستید. در صورت مشاهده هر یک از علائم برای بررسی و معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.​

علائم سرطان سینه در مردان کدام است؟​

نشانه های سرطان پستان در آقایان نیز با تعدادی از علائم در زنان یکسان است.

در زیر به تعدادی از این علائم سرطان سینه اشاره شده است:​
وجود توده در پستان، بدون درد​، ضخیم شدن پستان​، تغییراتی در نوک یا پوست پستان، مانند کمرنگ شدن، لکه دار شدن یا قرمزی​، ترشح مایعات از نوک سینه​، اگر خودتان سینه را چک کنید، ممکن است سینه را گره دار احساس کنید و یا مورد مشکوکی به نظرتان برسد، همه ی این موارد دلیل بر سرطان نیست و ممکن است گره ای که حس کردید، غدد شیری و یا رسوب کلسیم باشد، تنها باید با پزشک خود درمیان بگذارید.

علل سرطان سینه چیست؟

– سرطان پستان معمولا در پوشش داخلی لوله های شیر یا لوبول هایی که شیر را تولید می کند، شروع می شود و از آنجا به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. علت دقیق سرطان پستان مشخص نیست، اما بعضی عوامل احتمال سرطان را افزایش می دهد. برخی از این عوامل قابل پیشگیری هستند.

۱- سن

خطر سرطان پستان با سن افزایش می یابد. در ۲۰ سالگی، احتمال سرطان پستان در دهه آینده ۰.۶ درصد است. در سن ۷۰ سالگی، این رقم به ۳.۸۴ درصد می رسد.

۲- ژنتیک

اگر یکی از نزدیکان سرطان پستان داشته باشد احتمال آن بالاتر است. در زنانی که ژن های BRCA1 و BRCA2 را حمل می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و یا هر دو بیشتر است. این ژن ها ارثی هستند. TP53 ژن دیگری است که با خطر سرطان سینه بیشتر مرتبط است. پزشکان تخمین می زنند حدود ۵ تا ۱۰ درصد سرطان های سینه به صورت ژنی از نسل های قبل به ارث می رسد.

تعدادی از ژن های جهش یافته ارثی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد تشخیص داده شده است. معروف ترین آن ها ژن ۱ سرطان سینه (۱BRCA) و ژن ۲ سرطان سینه (۲BRCA) است که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهند.
اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سرطان های دیگر داشته باشید، پزشک آزمایش خون برای تشخیص جهش های خاص در BRCA یا دیگر ژن ها توصیه می کند. از پزشک بخواهید شما را به یک مشاور ژنتیک معرف کند تا سابقه سلامت خانوادگی خود را بررسی کنید. مشاور ژنتیک می تواند مزایا، خطرات و محدودیت های آزمایش ژنتیک را برای کمک به شما در تصمیم گیری مورد بحث قرار دهد.​

پیشنهاد سردبیر :  زردی در نوزادان چیست؟


۳- سابقه سرطان سینه یا تومورهای سینه​

زنانی که سابقه سرطان پستان دارند با احتمال بیشتری دوباره مبتلا به آن می شوند. برخی از تومورهای خوشخیم یا غدد سرطانی، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. نمونه هایی از آن عبارتند از atypical ductal hyperplasia و lobular carcinoma.

۴- بافت متراکم سینه

سرطان پستان احتمالا در سینه های با بافت متراکم تر بیشتر وجود دارد.

۵- قرار گرفتن در معرض استروژن و شیردهی

قرار گرفتن در معرض استروژن به مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. این مسئله می تواند به دلیل شروع زودهنگام پریودی یا دیر وارد شدن به یائسگی باشد. بین این زمان ها، مقدار استروژن بالاتر است.
شیردهی به خصوص بیش از ۱ سال، احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد، زیرا بارداری و شیردهی پس از بارداری باعث کاهش استروژن می شود.

۶- وزن بدن

در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی پس از یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش یابد؛ احتمالا به دلیل افزایش مقدار استروژن. مصرف قند به مقدار زیاد نیز ممکن است یک عامل باشد.

۷- مصرف الکل

به نظر می رسد میزان بالای مصرف الکل به طور منظم نقش مهمی ایفا می کند. مطالعات نشان داد زنانی که بیش از ۳ نوشیدنی در روز مصرف می کنند ۱.۵ برابر بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.

۸- قرار گرفتن در معرض تابش

در صورتی که سرطان نداشته باشد ولی برای درمان سرطان (به اشتباه) به مدت طولانی در معرض تابش قرار بگیرید، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد.

۹- درمان هورمونی

استفاده از داروهای جایگزین هورمونی و قرصهای ضد بارداری خوراکی با توجه به افزایش میزان استروژن به سرطان پستان مرتبط است.

۱۰- خطرات شغلی

در سال ۲۰۱۲، محققان نتیجه گرفتند قرار گرفتن در معرض اختلال های غدد درون ریز، مثلا در محل کار، می تواند به سرطان مرتبط شود. در سال ۲۰۰۷، دانشمندان نتیجه گرفتند شیفت کاری شبانه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که این امر بعید است.

۱۱- ایمپلنت های زیبایی

زنان با ایمپلنت های مصنوعی سینه که مبتلا به سرطان پستان هستند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از این بیماری هستند و در مقایسه با زنان بدون ایمپلنت، احتمال ابتلا به این بیماری ۲۵ درصد بیشتر است. این امر می تواند به خاطر این باشد که ایمپلنت در هنگام غربالگری سرطان آن را پوشانده است یا تغییراتی در بافت سینه ایجاد کرده است.​

تومورهای سینه

زنانی که سابقه سرطان پستان دارند با احتمال بیشتری دوباره مبتلا به آن می شوند.

مراحل درمان سرطان سینه​

درمان به عوامل زیر بستگی دارد:​
نوع سرطان سینه​
مرحله سرطان​
حساسیت به هورمون ها​
سن بیمار، سلامت عمومی​

گزینه های اصلی درمان عبارتند از:​

پرتو درمانی​
عمل جراحی​
درمان بیولوژیک یا دارو محور​
هورمون درمانی​
شیمی درمانی​
عوامل موثر بر انتخاب عبارتند از مرحله سرطان، شرایط پزشکی و اولویت فردی.

جراحی سرطان سینه

اگر جراحی مورد نیاز باشد، انتخاب به تشخیص پزشک و تصمیم فرد بستگی دارد.

لامپکتومی:

برداشتن تومور و کمی از بافت های سالم اطراف آن می تواند به جلوگیری از گسترش سرطان کمک کند. اگر تومور کوچک باشد این روش گزینه ای مناسب است.

ماستکتومی:

این جراحی ساده شامل برداشتن لوبول ها، کانال ها، بافت چربی، نوک پستان، آرئول، و قسمتی از پوست است. ماستکتومی رادیکال عضله دیواره قفسه سینه و گره های لنفاوی در زیر بغل را بر می دارد.

بافت برداری گره سنتینل:

برداشتن یک گره لنفاوی می تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند؛ زیرا اگر سرطان سینه به گره لنفاوی برسد، می تواند از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.انهدام گره لنفاوی زیر بغل: اگر سلول های سرطانی در یک گره به نام گره سنتینل وجود داشته باشد، جراح ممکن است برداشتن چندین گره زیر بغل را توصیه کند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

پیشنهاد سردبیر :  بررسی ازمایشات هپاتیت B

بازسازی:

پس از جراحی سینه، بازسازی سینه را بازسازی می کند تا شبیه سینه دیگر باشد. این عمل را می توان همان زمان با ماستکتومی انجام داد. جراح ممکن است از ایمپلنت سینه یا بافت قسمت دیگری از بدن بیمار استفاده کند.نقش پرتو درمانی در درمان سرطان سینه
– دوز کنترل شده ای از پرتو به سمت تومور فرستاده می شود و سلول های سرطانی را هدف قرار داده و تخریب می کند. از یک ماه پس از جراحی، پرتو درمانی همراه با شیمی درمانی، سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد.
– هر جلسه چند دقیقه طول می کشد و بسته به هدف و پیشروی سرطان، بیمار سه تا پنج جلسه در هفته به مدت ۳ تا ۶ هفته نیاز به پرتودرمانی خواهد داشت.
– نوع سرطان سینه، نوع پرتودرمانی را مشخص می کند.
– اثرات جانبی شامل خستگی، لنفدیم، تیره شدن پوست سینه و سوزش پوست سینه است.

درمان سرطان سینه

عوامل موثر بر انتخاب روش درمان عبارتند از مرحله سرطان، شرایط پزشکی و اولویت فردی.

نقش شیمی درمانی در درمان سرطان سینه

– داروهایی که به عنوان داروهای سیتوتوکسی شناخته می شوند می توانند برای از بین بردن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار گیرند.
– اگر تومور بزرگ باشد، شیمی درمانی قبل از عمل جراحی انجام می شود تا تومور را کوچک کند. این شیمی درمانی نئو آدیوونات نامیده می شود.
– شیمی درمانی همچنین می تواند سرطان را درمان کند تا به سایر قسمت های بدن نفوذ نکند و برخی از علائم را به ویژه در مراحل بعد کاهش دهد.
– شیمی درمانی برای کاهش تولید استروژن مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا استروژن می تواند رشد سلول های سرطانی را افزایش دهد.
– عوارض جانبی شیمی درمانی شامل تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، خستگی، دهان درد، ریزش مو و حساسیت کمی نسبت به عفونت است. داروها می توانند در کنترل بیماری موثر باشند.

نقش هورمون درمانی در درمان سرطان سینه

-برای جلوگیری از عود سرطان های حساس به هورمون است.
– معمولا پس از جراحی استفاده می شود، اما گاهی اوقات می توان از آن برای کاهش تومور استفاده کرد.
–  تنها گزینه درمان برای بیمارانی است که نمی توانند تحت عمل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گیرند.
– تاثیر هورمون درمانی معمولا تا ۵ سال بعد از عمل طول می کشد. این درمان بر سرطان هایی که حساس به هورمون نیستند، تاثیر نمی گذارد.​

داروهای سرطان سینه​
تاموکسیفن​
مهار کننده های آروماتاز​
تخریب یا سرکوب تخمدان​
داروی آگونیست آزاد کننده هورمون لوتئینیزه برای سرکوب تخمدانها​

درمان با هورمون ممکن است بر باروری آینده زن تاثیر بگذارد.

هورمون درمانی

هورمون درمانی تنها گزینه درمان برای بیمارانی است که نمی توانند تحت عمل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گیرند.

پیشگیری از سرطان پستان

راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان سینه وجود ندارد، اما برخی از تصمیم گیری ها و تغییرات در شیوه زندگی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و انواع دیگر سرطان را کاهش دهد.

این راه ها عبارتند از:​

اجتناب از مصرف بیش از حد الکل​، رژیم سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه​، ورزش​، وزن مناسب و حفظ شاخص توده بدنی ( با تست BMI لاغری آشنا شوید)​
– زنان باید به دقت در مورد گزینه های خود برای شیردهی نوزاد و استفاده از HRT پس از یائسگی فکر کنند، زیرا این عوامل بر احتمال خطر تاثیر می گذارند.
– تشخیص سرطان پستان در مرحله صفر یا یک، احتمال نجات را حداقل برای ۵ سال ۱۰۰% می کند.
– اگر تشخیص در مرحله ۴ انجام شود، احتمال نجات برای ۵ سال دیگر ۲۲% می شود.
– بررسی های مداوم به تشخیص زود هنگام علائم سرطان کمک می کند.


چه چیزی در مورد ضد عرق و یا دئودورانت به عنوان علت سرطان سینه معرفی می شود؟​

تحقیقات نشان داد که پارابنها (نگهدارنده های مورد استفاده در دئودورانتها) میتوانند در بافتهای سینه تجمع کنند. اما تاثیر آن ها بر سرطان سینه ثابت نشده است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ نشان داد استفاده از دئودورانت هیچ گونه خطری برای سرطان سینه ندارد.

به روز رسانی : ۴ آذر ۱۴۰۰

منبع :

۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره۲
۳.منبع شماره۳
۴.منبع شماره۴
۵.منبع شماره۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا