به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۱-۲۹ ۱:۳۵ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
مصرف مولتی ویتامین ها برای چه کسانی ضروری است؟

مصرف مولتی ویتامین ها برای چه کسانی ضروری است؟

مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین برای درمان یا پیشگیری از کمبود ویتامین ناشی از رژیم غذایی ضعیف، بیماری خاص یا در هنگام بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین‌ها عناصر سازنده مهم بدن محسوب می‌شوند و به حفظ سلامت شما کمک می‌کنند.

محققان بر این باورند که برای تامین مواد مورد نیاز بدن پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد معدنی، اسید های چرب غیر اشباع، سبزیجات و غلات و حبوبات ضروری است و تحت شرایط خاصی از قبیل بارداری، ابتلا به بیماری های خاص یا افزایش سن مصرف مکمل های معدنی و ویتامین توصیه می شود.

البته استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین نیز بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ برای مثال استفاده از مکمل آهن برای افرادی که دچار کمبود آهن نیستند می تواند بسیار مضر باشد و به سیستم قلبی عروقی و مغز آسیب وارد کند. از طرفی دوز بالای ویتامین A می تواند ایجاد مسمومیت کند؛ چرا که این ویتامین محلول در چربی است و در بافت های بدن ذخیره می شود.

مصرف مولتی ویتامین ها

ویتامین‌ها عناصر سازنده مهم بدن هستند و به حفظ سلامت شما کمک می‌کنند.

​ چه زمانی قرص‌ مولتی ویتامین مصرف کنیم؟​

بدن ما در طول شبانه روز به مقادیر مشخصی از انواع ویتامین مانند ویتامین A,C,… و مواد معدنی همچون آهن، روی، کلسیم و …. نیاز دارد. این مواد معمولا از طریق مواد غذایی تامین می شوند. اما در شرایط مختلف و با رژیم های غذایی متفاوت، ممکن است برخی از این مواد به اندازه مورد نیاز به بدن نرسند و ما نیاز به تامین این مواد از طریق قرص ها، کپسول ها و … داشته باشیم.

انواع ویتامین​

ویتامین ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند :​
محلول در آب مانند ویتامین های Bو C​
محلول در چربی مانند ویتامین های K و E​

استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین

استفاده از مکمل های معدنی و ویتامین نیز بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

ترکیب انواع ویتامین ها با مقادیر متفاوت و در بسته بندی های مختلف با نام های تجاری متفاوت تولید می شوند و همگی به مولتی ویتامین معروف هستندکه برخی از آن ها دارای مواد معدنی مانند آهن، کلیسم و … و برخی فاقد مواد معدنی هستند.

پیشنهاد سردبیر :  بیماری کلامیدیا و آزمایش مربوط به آن

دسته ای از مولتی ویتامین ها با مقدار ماده موثر کمتر با درصد های مختلفی تحت عنوان مولتی ویتامین “مصرف روزانه” به فروش می رسند که به ادعای شرکت تولید کننده همه نیازهای انسان به ویتامین ها و مواد معدنی در یک روز را تامین می کنند. باید توجه داشته باشیم که محاسبات در مورد مقدار ویتامین های مصرف روزانه، بر اساس رژیم غذایی و سبک زندگی در کشور تولید کننده، انجام شده است و ممکن است برای شما کاملا متناسب نباشد. دسته ای دیگر معمولا با میزان مواد موثر بیشتر تولید می شوند و لازم است در مورد مصرف هر دو نوع از این داروها با پزشک متخصص مشورت کنید.

تامین مواد لازم از طریق مواد غذایی

بدن ما در طول شبانه روز به مقادیر مشخصی از انواع ویتامین مانند ویتامین A,C,… و مواد معدنی همچون آهن، روی، کلسیم و …. نیاز دارد.

چه کسانی باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

افرادی با شرایط خاص بنا به تشخیص پزشک باید مولتی ویتامین مصرف کنند. مانند:

افراد مسن: به دلیل کاهش قدرت جذب ویتامین هایی همچون B12 و همچنین نیاز بیشتر به کلسیم و ویتامین D​
خانم های باردار و شیرده: این گروه حتما با نظر پزشک اقدام به مصرف مولتی ویتامین کنند.​
افرادی که به علل مختلف دستگاه گوارش آنها در جذب ویتامین ها مشکل دارد.​
گیاه خوارها و وگان ها (کسانی که گوشت نمی خورند.): گیاه خوار ها بدلیل تامین نشدن کلسیم، زینک، آهن، ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ کافی و افراد وگان ها به دلیل کمبود B12 نیاز به خوردن ویتامین ها و مواد مکمل غذایی دارند.​
افرادی که دچار کاهش اشتها شده اند.​
افرادی که رژیم غذایی کم کالری می گیرند.​
کسانی که جراحی هایی مانند کوچک کردن معده برای کاهش وزن انجام داده اند​.

انواع ویتامین

ویتامین ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند،ویتامین های محلول در آب و چربی.

چه کسانی نباید مولتی ویتامین مصرف کنند؟​

تعدادی از ویتامین ها در صورت استفاده بیش از نیاز بدن از طریق کلیه دفع می شوند. اما این موضوع می تواند در دراز مدت به کلیه فشار بیاورد.​
مصرف بیش از حد ویتامین های D وA می تواند برای بدن مضر باشد.​
مصرف دوزهای بالای آهن می تواند برای افراد خطرناک باشد.​
مصرف بیش از حد کلسیم می تواند به سنگ کلیه منجر شود.​
مصرف بتاکروتن یا ویتامین A در افراد سیگاری می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.​

پیشنهاد سردبیر :  روز تاسوعا آزمایشگاه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۴ باز است

نحوه استفاده از مولتی ویتامین‌ها

مصرف مولتی ویتامین به صورت خوراکی و معمولا یک بار در روز یا طبق دستورالعمل مشخصی انجام می‌شود. از این رو بهتر است همه دستورالعمل‌های موجود بر روی بسته دارو را مطالعه نمایید یا در مورد نحوه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید بیش از دوز توصیه شده از این دارو مصرف نکنید. اگر هم سوالی داشتید در خصوص مکمل‌های غذایی داشتید، بهتر است از داروساز یا پزشک خود سوال کنید.

مولتی ویتامین را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین استفاده را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری مصرف دارو، هر روز آن را در ساعت مشخصی استفاده نمایید.

مصرف مولتی ویتامین ها در افراد با شرایط خاص

افرادی با شرایط خاص بنا به تشخیص پزشک باید مولتی ویتامین مصرف کنند.


عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین​

در اثر مصرف مولتی ویتامین ممکن است یبوست، اسهال یا ناراحتی معده رخ دهد. این عوارض معمولا موقتی هستند و با سازگاری بدن با این دارو ممکن است از بین بروند. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، بهتر است در اسرع وقت با داروساز یا پزشک خون تماس بگیرید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که به نظر وی مزایای مصرف این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن می‌باشد. ناگفته نماند که بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند هیچ یک از این عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنند.

هر چند واکنش آلرژیک بسیار شدید نسبت به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. با این وجود اگر نشانه‌های یک واکنش آلرژیک جدید را مشاهده نمودید بهتر ایت فورا به پزشک مراجعه نمایید. این نشانه‌ها عبارتند از:​

پیشنهاد سردبیر :  آمبولی چربی و عوامل خطر

ضایعات پوستی​
خارش یا تورم به ویژه در صورت، زبان و گلو​
سرگیجه شدید​
مشکل در تنفس​

عوارض جانبی احتمالی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در صورت وقوع واکنش‌های آلرژیک رخ دهند. اگر متوجه هرگونه عارضه دیگری شدید که در فهرست بالا وجود ندارد، با داروساز یا پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه استفاده از مکمل

مولتی ویتامین را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین استفاده را از آن ببرید.


تداخلات دارویی در مصرف مولتی ویتامین​

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر وقوع عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از داروهای مصرفی خود، شامل داروهای تجویزی، غیرتجویزی و داروهای گیاهی تهیه نموده و به داروساز یا پزشک خود ارائه کنید. بدون تایید پزشک، مصرف داروهای خود را شروع یا متوقف نکرده و دوز آنها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارتند از: بعضی مکمل‌های ویتامینی و غذایی.

اگر برند مولتی ویتامین شما حاوی آهن است، از مصرف این دارو همراه با آنتی اسیدها، بیس فسفونات‌ها مانند آلندرونات، لوودوپا، داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین یا برخی از آنتی بیوتیک‌ها پرهیز کنید. در مورد اینکه چه مدت باید بین دوزها صبر کنید و همچین برای یافتن یک برنامه دوز متناسب با تمام داروهای خود از داروساز یا پزشک خود سوال کنید.

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین​

در اثر مصرف مولتی ویتامین ممکن است یبوست، اسهال یا ناراحتی معده رخ دهد.

به روزرسانی : ۲۵ آذر ۱۴۰۰

منابع :
۱.منبع شماره ۱
۲.منبع شماره ۲
۳.منبع شماره ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا