به روزرسانی شده

۱۴۰۳-۰۲-۰۷ ۱۱:۰۵ قبل از ظهر

saba-logo-lab.png
یکم تا هفتم آبان ماه هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت

یکم تا هفتم آبان ماه هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت

هپاتیت

هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت

روز ملی اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت اول آبان است. و هفته اول آبان، هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است. طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.

بر اساس آمار ۹۵% بیماران مبتلا به هپاتیت از بیماری خود اطلاع ندارند. هر ساله ۶ تا ۱۰ میلیون نفر به تعداد مبتلایان به هپاتیت در جهان افزوده می شود و حدود ۶۸۶ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلاء به هپاتیت B از دست می دهند .

هپاتیت بیماری التهاب کبد

هپاتیت بیماری التهاب کبد است. این عارضه می‌تواند دارای خودمحدودکنندگی باشد. یعنی به‌طور خود به خودی یا بدون درمان خاصی برطرف شود) یا اینکه ممکن است به سمت فیبروز، سیروز یا سرطان کبد پیش برود. ویروس‌های هپایت رایج‌ترین علت هپاتیت در دنیا هستند؛ ولی عفونت‌های دیگر، مواد سمی (مثل الکل و برخی از داروها) و بیماری‌های خودایمنی نیز می‌توانند موجب بروز هپاتیت شوند.

پنج ویروس اصلی هپاتیت (A,B,C,D,E) وجود دارد. این ویروس‌ها به‌علت بیماری و مرگ‌و‌میری که سبب می‌شوند و نیز پتانسیل شیوع و همه‌گیری که دارند، بسیار نگران‌کننده هستند، به خصوص انواع B و C که موجب بروز بیماری مزمن در میلیون ها نفر شده و اصلی ترین علت سیروز و سرطان کبد هستند.​

"هفته

راه های ابتلا انواع هپاتیت

هپاتیت A :معمولا با نوشیدن یا خوردن چیزی که به ویروس هپاتیت آلوده است، به وجود می آید. این نوع هپاتیت نسبت به انواع دیگر هپاتیت خطر کمتری دارد. و بیشتر مواقع خودش به مرور درمان می شود و کبد را دچار تورم طولانی مدت نخواهد کرد.با اینحال ۲۰ درصد افرادی که به این نوع هپاتیت مبتلا می شوند، مجبورند در بیمارستان بستری شوند. برای پیشگیری از این نوع هپاتیت می توان واکسن زد.

پیشنهاد سردبیر :  کنترل قند خون در دوران بارداری

هپاتیت B:این نوع هپاتیت به روش های تماس جنسی، استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان به مواد مخدر ایجاد میشود. ویروس این نوع هپاتیت می تواند از مادر به نوزاد، هنگام تولد و یا حتی زمان جنینی، منتقل شود. بیشتر بزرگسالان مبتلا، درمان می شوند اما برخی از آنها به صورت حامل باقی می مانند.

هپاتیت C:راه انتقال این نوع هپاتیت، تماس با خون یا سرنگ های آلوده و همچنین سوزن های آلوده هنگام خالکوبی است.

هپاتیت D:این هپاتیت در افرادی که مبتلا به هپاتیت B هستند، رخ می دهد و وضعیت بیماری آنها را بدتر می کند. این هپاتیت هم از مادر به نوزاد و هم از راه ارتباط جنسی منتقل می شود.

هپاتیت E:این نوع هپاتیت بیشتر در آسیا، مکزیک، هند و آفریقا رخ می دهد.راه ابتلای آن مانند نوع A است.

"هفته

به روز رسانی:۱ آبان ۱۴۰۰

www.instagram.com/SABALABORATORY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
پشتیبانی آزمایشگاه صبا